Luonto on alituista muuttumista
Kehitysvaihe liittyy toiseen, loputtomasti.
Tätä
ei ole vaikeaa ymmärtää fyysisen maailman osalta. On selvää, että
jokaisessa paperiarkissa on jäljellä paljonkin siitä puusta, joka on sen
tekemiseksi hakattu metsästä. Jokaisessa auton romussa on jäljellä
metallia, ja juuri sitä metallia joka on peräisin kaivoksista, mistä se
on louhittu juuri niitä varten.
Hermeettinen laki
Kun
näin on elottomassa maailmassa, niin samoin täytyy olla myös
elollisessa, biologisessa maailmassa. Se on hermeettinen laki.
On, kuten Juice Leskinen runoili,
että "ihminen on sitä mitä hän syö". Samaten nauttimamme henkinen
ravinto määrää sen mitä olemme.
Se ilmenee alituiseen
kulttuuriperimänä, jonka mukaan orientoidumme, ja joka ilmenee
viimeistään sitten kun tekemisiämme aletaan postuumisti analysoida.
Jos
ja kun näin joudumme pitämään elollisen evolutiivista kehitystä totena,
siitä seuraa, että myös itsessämme on läsnä kaikki lajimme aikaisemmat
kehitysvaiheet.
Ei siis ainoastaan se kulttuuriperimä jonka kukin
meistä on itseensä elinaikanaan kerennyt imeä, vaan todella se
kokonaisuus minkä biologinen historiamme muodostaa.
Ja siihen historiaan kuuluu valtaisa määrä muutoksia
sekä fyysisessä että psyykkisessä rakenteessamme
Tässä
ei ole siis kyseessä ainoastaan se "sukupolvien ketju", jolla
ymmärrämme lähinnä kehitysvaiheitamme ihmislajina, vaan jotakin joka on
todella alkanut kauempaa kuin 200 000 v sitten, jolloin (erään laskelman
mukaan) ihmiskunnan elinkaari on alkanut. Kysymys ei siis ole satojen
tuhansien vuosien kehityksestä, vaan miljoonien, tuhansien miljoonien...
Lyhyesti
sanottuna ja karkeasti jaoteltuna meissä on saman aikaisesti läsnä
mato, nelijalkainen hännällinen eläin ja nykyihminen..
"Ne
löytyvät sieltä, vaikka sitten olisivat ilmi sodassa keskenään", totesi
Eino Kaila kirjassa Persoonallisuus (muistinvarainen lainaus).
Kaila
totesi myös, että kun regressio alkaa, niin ensimmäisenä häipyvät
viimeksi muodostuneet kerrostumat, joita ovat tietysti kaikki
kulttuuristamme omaksuttu kuten verbaaliset kykymme.
Dualismin vaikutus
Dualistinen ihmiskäsitys syrjäyttää fataalilla tavalla edellä mainitun tosiasia-aineiston.
Dualismi
alkaa siitä, kun sellaisuuteen syntynyt ihminen vaatii yhtäkkistä ja
kertakaikkista selitystä kaikelle havaitsemalleen. Omaa kyky tutkia ei
riitä pitkälle kenelläkään meistä, ja siksi kulttuuriperimä on tarpeen.
Mutta
niin välttämätön kuin se onkin kehityksen kannalta, niin sen mukana
hyväksytään selityksiä ja käsityksiä, jotka ovat muodostuneet
aikaisemman, puutteellisemman aineiston perusteella.
Tieteellinen kehitys on tukeutunut muutokseen, uskonnollinen vastustaa sitä.
Edistyksellisimmät
ihmiset ovat aina kyseenalaistaneet aikaisemmat saavutukset, ja kerta
toisensa jälkeen on paljastunut että senkin on tuottanut kaltaisemme
sellaisuuden keskelle syntyneet ihmiset, joilla ei ole ollut kykyä
yhtään sen laajempiin näkemyksiin kuin mitä meillä itsellämme nyt on.
Tiedämme,
että kaikki mekaanisetkin keksinnöt ja innovaatiot ovat vaatineet
tekijöiltään suunnattoman määrän ponnistuksia, taistelua ja uhrauksia
tullakseen lopulta hyväksytyiksi.
Mutta uskontojen saralla kehitys on toisenlaista; siinä suorastaan edellytetään, että vanhoista käsityksistä pidetään kiinni.
Kun
tulen, pyörän, auran ja automobiilin vastustajat voidaan rauhassa
unohtaa, niin uskontoon suorastaan ympätään näitä edistyksen
vastustajia. Ne ovat juuri niitä
pyhiä miehiä, joiden uskon lujuutta ylistetään kaunein sanakääntein.
Perusteellisempi tarkastelu osoittaa, että esmes
kymmenenä käskynä tutuksi
tullut Mooseksen lain katkelma on, kiistämättömästä kaunokirjallisesta
arvostaan huolimatta, todellinen taantumuksen vakiinnuttamis-asiakirja.
"Minä olen Herra, sinun jumalasi, älä pidä muita jumalia" "Kunnioita isääsi ja äitiäsi"
jne.
Mitä tämä on muuta kuin väite, että uskokaa iankaikkisesti se, mitä me, tämän kirjoittajat, uskomme ja teille.
Johonkin lehtien väliin piiloutuu se fakta, että myös he olivat sellaisuuteen syntyneitä.
Siten
I, II, III, IV ja V Mooseksen kirja, Koraani, Dhammapada, Gilgames,
Bhagavad gita ja mitä kaikkia niitä onkaan, on sijoitettava
kansatieteelliseen hyllyyn kirjastossa. Mitään jumalallista ilmoitusta
ei yksikään niistä sisällä.
Tarkasti ottaen, ei yksikään niistä
edes yritä todistaa sitä tavalla joka täyttäisi todistamisen kriteerit, ne vain esittävät kukin oman tarinansa.
Sitäkään
tosiasiaa ei voi kiistää, että kyseiset teokset ovat, ja ovat olleet
kautta historian, isossa osassa ihmisten hartauselämässä. Nykyisin koko
tämä osa kulttuuriamme kietoutuu niihin.
Ja ne ovat kietoneet hartauselämän niihin jumaliin, joista ne kertovat.
Koska
hartauselämällä on tällainen kytkös, niin sitä mukaa kun kirjoitusten
välittämän tiedon totuusarvo jumalineen ja ihmeineen on jouduttu
kiistämään, on myös hartauselämä heitetty historian roskatunkiolle.
Trialismin pyrkimys: tasapuolista huoltoa
Kolme puoltamme vaatii kukin oman osansa.
Siihen
ei kuulu pelkästään niiden puolien ravitseminen, vaan myös niiden käyttäminen,
harjoitus.
Ei keho pelkästään ravitsemalla pysy kunnossa, se vaatii myös liikuntaa.
Ei yksikään ns. sielullisista l. henkisistä kyvyistämme pysy kuosissaan jos sitä pelkästään ruokitaan yhä uusilla virikkeillä, mutta ei koskaan käytetä.
Ei ole mahdollista, että henkemme kukoistaisi pelkästään sitä ravitsemalla.
Sitä kuitenkin tekee jatkuvalla syötöllä tämä dualistinen kulttuurimme.
Dualistinen tarkastelukulma on jättänyt pimentoon sen, mitä
harauselämässä ollaan tekemässä, siirtämällä se nimikkeen "jumalan
palvominen" alle.
Siitä syystä tasapainoinen ihminen on niin harvinainen ilmiö nykymaailmassa.