Sukupolvien jatkumo
Sukupolvien
jatkumoa on totuttu luonnehtimaan sanalla ”sukupolvien ketju”Se
ei kuitenkaan ole täysin kuvaava nimitys, jos tarkoitus on kuvata
sukupolvelta toiselle siirtyvää kulttuuriperintöä.
Tietysti
järjestys on sellainen, että vanhemmat poistuvat ja nuoret astuvat
tilalle, mutta sekin toteutuu korkeintaan yksilöiden tasolla, joskin
asetan senkin kyseenalaiseksi.
Ihmisyhteisön
tasolla, otetaanpa se missä laajuudessa hyvänsä, tilanne on se,
että yksilö itsekään ei kaikistellen muista omien tekemistensä
perusteluja, saati niiden "isiltä perittyjen”.
Muistanpa lähes
kaskulta tuntuvan tositarinan, missä nuori aviovaimo oli ryhtynyt
ensimmäistä kertaa joulukinkun paistopuuhiin.
Mies näki hänen
ennen uuniin panemista leikkaavan sen kamarasta muutaman sentin
siivun, jonka sitten asetti paistinvadille varsinaisen kinkun
viereen.
Hän kysyi vaimolta
miksi tämä näin toimi, ja vaimo vastasi että "näin sen äiti
opetti". Hyvähän siitä tuli, mutta asia jäi askarruttamaan
nuortamiestä ja hän otti asian puheeksi seuraavana päivänä kun
oltiin anoppilassa kylässä.
"No en minä
tiedä" sanoi anoppi, "äidiltäni opin niin tekemään.
"Jos asia kiinnostaa niin kysytään huomenna minun äidiltäni".
Niin päätettiin,
tapaninpäivänä sama kysymys esitettiinkin "isoanopille".
"Voi, se on
vanha menetelmä, äidiltäni minä sen opin..Miksikö... jaa, en ole
koskaan tullut ajatelleeksi", vastasi tämä vuorostaan.
Nyt asia alkoi olla
todella kuuma.
Vaimo sattui olemaan
pitkäikäistä sukua, ja neljäs mummikin oli vielä elossa, ja
niinpä hänen luonaan toisella paikkakunnalla vierailtiin
ensimmäisen tilaisuuden tullen.
Nyt tuli totuus
julki: "No se oli silloin kun Maija oli kymmenvuotias ja meille
tuotiin niin iso kinkku että se ei sopinut uuniin, ja no, minä
leikkasin siitä siivun joka paistui sitten samassa uunissa".
Tämä kuvaa hyvin
kulttuurin siirtymistä tässä "ketjussa" eräältä
puolelta. Nimittäin tavoilla on taipumus jäädä, mutta säännön
mukaisesti ne irtoavat merkityksestään. Ainakin jossain määrin.
Tässä onnekkaassa
tapauksessa (niitä kyllä löytyy itse kunkin perhepiiristä lisää
vaikka millä mitalla) tiedon kulkua voitiin seurata.
Tiedon kulkua.
Niinpä niin,
tietonahan tuokin perheen kulttuuriin pesiytynyt perinne esiintyi.
Mutta oliko se oikeata tietoa?
Tarvittiinko sitä
jotta kinkku olisi saatu paistettua?
No, kinkku on
paistettava tavalla tai toisella, ja tämä oli yksi tapa. Kun se oli
edellisellä sukupolvellakin onnistunut, niin miksi kysellä...
Perimätiedolla on
taipumus fiksoitua sukupolvien "ketjussa".
Perinteeseen
liittyvät tiedon jyväset eivät välitä perustella itseään joka
vaiheessa erikseen ja tämän seurauksena kinkkuja paistetaan
tuhansilla tavoilla eri puolilla maailmaa. Kaikille yhteistä on
kuitenkin uunissa kypsentäminen. Sen taas määrää
käyttötarkoitus, ts. ihmisen tarve. Kaikki muu on epäoleellista
painolastia.
Paitsi kinkun
paistamista, on tuhansia muita aloja, ja kaikissa niissä toimitaan
sadoilla tuhansilla ja miljoonilla tavoilla. Tämän kirjon runsautta
eivät minkään ihmistieteen tutkijat lakkaa ylistämästä.
Kaikki ne ovat
kehittyneet tahoillaan välillä lähentyen, välillä loitoten
toisistaan tuhansien, satojen, miljoonien sukupolvien ketjussa.
Eikö todellakin
olisi aika poistaa sana ketju käytöstä tässä yhteydessä, sillä
ketju ei kulttuuriperinnön siirrossa kuvaa yhtään mitään, kuvaa
mitään.
Kyllä kaikista
maailman sitomis- ja kytkemisvälineistä köysi on se joka parhaiten
kuvaa sukupolvien jatkumoa, joka ilmenee kulttuurin jatkumona.
Köyden rakenne
Nykyisin käytetään
paljon metalliköysiäkin, kuten teräs- ja
sinkki-vaijereita.
Jos ne kuitenkin jätetään laskuista, niin köysiä on historian aamuhämärästä valmistettu luonnonkuiduista, sellaisista kuin sisal, hamppu ja manilla.
Niillä taas on
hyvin rajoitetut fyysiset mitat, jotka eivät sinänsä salli kovin pitkiä
naruja punottavan.
En ole tarpeeksi
perehtynyt kasvimaailman kuituihin tietääkseni niiden pituuksista
tarkemmin, mutta eläinmaailmassakin on kuituja. Niinpä lampaan
villa saattaa olla pitkää, mutta luullakseni 30 cm:n hujakoilla on
yläraja
Entäs pikkutyttöjen
tukat. Olen nähnyt yli 50 cm pitkiä kuituja niissä.
![]() |
Köysikieppi |
Jos kasvimaailmassa
on suunnilleen samanmoiset rajat niin kovin lyhyitä narunpätkiä
saataisiin aikaan sen tuotteista.
Mutta kaikki olemme
nähneet suunnattoman pitkiä köysiä . Idea grande – ja tämä on
varmaankin yksi käänteentekevistä keksinöistä ihmiskunnan
historiassa -- on siinä, että kuidut on järjestettävissä pitkin
jonoihin niin, että niiden päät sattuvat (sananmukaisesti) eri
kohtiin, jolloin kierrettäessä ne puristuvat toisiaan vasten ja
koska niitä on paljon, niin otteiden summa aikaansaa todella
kunnioitettavia vetolujuuksia. Siten siis kitka on köyden
varsinainen koossapitävä voima. Sormen paksuinen köysi kestää,
materiaalista riippuen, useampien satojen kilojen kuormituksen.
Näin siis < 50
cm komponenteista saadaan vaikka 1 km pituinen luja köysi.
En tiedä ylärajaa,
tuskin sitä onkaan, mutta tarvetta ei ltaida ollakaan millekään
tkruöpitkille. Ihmisille on riittänyt että laivat on saatu
takiloitua sekä töijättyä laitureihin – niin, ja rosvot
hirtettyä.
Kun nyt ajatellaan
köyttä ja meidän historiaamme rinnakkain, niin analogia tulee
aivan ilmeiseksi.
Jo yksityisen
ihmisen, siis vaikkapa oman itseni, tarkastelu osoittaa köysimäisiä
piirteitä. Köydessä on päältä katsoen lukemattomia saman
suuntaisilta näyttäviä säikeitä. Ne siis näyttävät johtavan
päästä toiseen päähän. Tosiasiassa niiden kulku, sen lisäksi,
että ne ovat tosiasiassa lyhyitä ja päät hautautuvat
näkymättömiin, näiden lyhyiden pätkienkin kulku köyden
sisäosissa on mitä kiemuraisinta. Tästä tulee vakuuttuneeksi kun
purkaa mitä hyvänsä narua; sisuksista purkautuu peräti lukematon
joukko kiharaisia karvoja, ja kerran puretun rakennelman
palauttaminen on täysin mahdotonta.
Köysiefekti
Jos ajattelemme
vaikkapa itsemme säikeeksi, niin olemme kosketuksissa vain paria
edeltävää sukupolvea edustavien säikeiden kanssa.
Merkille pantavaa
on, että kaikilta näiltä saamme vaikutteita, ja kaikki nämä
vaikutteet ovat värittyneet samalla tavalla kuin meidän saamamme
vaikutteet nyt värittyvät.
Asia on niin, että
kukaan meistä ei pysty selittämään tyhjentävästi edes omia
tekemisiään, sillä köysiefekti toteutuu aivan selvänä jo
yksilötasolla.
Pinnalla on
näkyvissä joitakin säikeitä, joiden luulemme olevan
vaikuttimiamme. Tähän perustuu valmiutemme selittää tekojemme
syitä. Aivan liian usein kuitenkin selityksissä ilmenee ns
”selittelyn maku”. Sen sitten ulkopuoliset hävettävän
usein havaitsevat.
Tämän saman ilmiön
vaikutusta on myös se että emme pysty missään tilanteessa olemaan
täysin puolueettomia, jos asia vähänkin koskettaa ns. omia
etujamme. Tämähän on julkisesti tunnustettua, koskapa hallinnon
alalla pyritään mahdollisuuksien mukaan jääväämään jokainen
jota mahdollinen päätös koskettaisi liian läheltä.
Mutta kaikkein
selvimmin ilmiön näkee kun analysoi historian köyttä. Siinä on
vain pinnalla näkyvissä suunta päästä päähän, alusta loppuun,
ihan niinkuin köydessä, mutta sisältä se on yhtä ainoata
kiharaa, joka pikemminkin sekavoituu kun selkenee lähemmässä
tarkastelussa.
Tässä välissä on
syytä todeta, että sekin, että pinnassa näkyvien säikeiden
suunta näyttää hyvin määrätietoiselta. Jos ei olisi, olisi
historian tutkiminen vailla merkitystä.
Ehkä olennaisin
tästä näkökulmasta löytyvä päätelmä on se, että näin
ilmenevässä kulttuuriperimässä ei ole mitään mikä olisi
suoranaisesti jatkuvana putkena johdettavissa mistään
alkulähteestä.
Se on todellakin
kuin köysi joka punoutuu sitä mukaa kun uutta aineistoa siihen
liittyy.
Ja se uusi aineisto
perustuu ja on aina perustunut voimakkaasti sen hetkisiin näkymiin.
Lyhyesti sanottuna
poliittisiin näkymiin.
Niin kauan kun
yhteiskuntia on ollut, on ollut politiikkaa, ja se merkitsee
alituisia tietoisia ja tiedostamattomia pyrkimyksiä saada asiat
näyttämään halutuilta.
Ja kun tämä
halukin vielä piilee enemmän tai vähemmän jossain piilotajunnassa
niin niitä ei useinkaan kyetä riittävän selkeästi perustelemaan.
Riittävä tarkoittaa tässä sitä, että se saa suuret joukot liikkeelle toimimaan jonkin pyrkimyksen puolesta.
Juuri
vaikuttimien taipumus piiloutua ja siitä johtuva kykenemättömyys
selkeään perusteluun on syynä siihen, että jumalan ilmoitus niin
monessa yhteydessä on nostettu ja edelleen nostetaan määrääväksi
attribuutiksi historiantulkinnoissa.