Totuus uhrista
En edes muista milloin olen ensikerran tutustunut käsitteeseen jumalille uhraaminen.
Vaikka lapset kyselevät, niin
lapset myös osaavat ottaa maailman sellaisenaan. Tämä oli kohta
jossa minä en kysellyt, ainoastaan totesin, että tällaistakin
tässä maailmassa on.
En edes muista,
luinko uhraamisesta ensimmäisenä ns. epäjumalien yhteydessä vai
oliko kyse uhraamisesta sille Ainoalle Oikealle, joka omin Sanoin oli
ilmoittanut että hänelle tulee uhrata, vain hänelle, eikä muille.
En muista että
minulla olisi kellot alkaneet soimaan silloinkaan kun jonkin
oppiaineen yhteydessä tulin kuulleeksi opettajan puheessa
jonkinlaista paheksuntaa siitä miten epäjumalille uhraaminen oli
moraalitonta. Siinä vedettiin esiin erityisesti ihmisuhrit, joita
Raamatussa kerrtottiin Molokille ym. uhratun, niin, ja nimenomaan
esikoispoikien uhraaminen mainittiin .
Kerrottiinhan Raamatussa myös Abrahamille esitetystä vaatimuksesta uhrata
esikoispoikansa, mutta se tapaus selitetään parhain päin.
Mutta oleellista on,
että se näytti olevan niin yleinen tapa uskonnoissa yleensä että
Abrahamkin ryhtyi nikottelematta toimeen kun käsky kävi!
Mutta minä luin
kaikkia näitä kertomuksia lapsen intensiteetillä, niinhän minun
oli käsketty uskoa. En siis kysellyt, vaikka lapset kuulemma ovat kovia
kyselemään.
Minulle riitti se
että uhreja tarvittiin koska itse jumala oli niin säätänyt.
Ja voidaanko minua
siitä tuomita, sillähän selityksellä asia kuitataan yhä vielä
paremmissakin piireissä.
Sitten kirkkovuoden
ym. ajanluvun edetessä siirryttiin Uuden testamentin puolelle, ja
lopulta aina Jeesuksen kärsimyshistoriaan saakka.
Mutta ei siinäkään
minusta mitään kummallista ollut, niinhän Raamatussa kerrottiin ja
minun oli käsketty uskoa kaikki mitä siellä sanottiin.
Kerrottiin, että
Jeesus joutui kuolemaan meidän syntiemme tähden. Ok, niin täytyi
olla koska niin oli kirjoitettu.
Kävin rippikoulun,
läpikävin pari kolme "uskonkriisiä" sitä ennen ja sen
jälkeen, mutta en vieläkään kysellyt näiden tapahtumien logiikan
perään.
Olin jo korkeassa
iässä kun kuulin radiosaarnassa tätä aihetta käsiteltävän.
Ensi kerran sain nyt vastauksen kysymykseen jota en ollut edes
esittänyt.
Tapahtumien kulku oli sen mukaan ollut
suurin piirtein tällainen: Jumala asetti säännöt, joita ihminen
rikkoi, ja näin ollen tuli syylliseksi. Jumala on oikeudenmukainen,
ja vaikka hän on armahtavainen, ei hänen Pyhän Oikeudentuntonsa
salli kenenkään pääsevän rangaistuksetta synnistä.
Tämä sitten
kulminoituu Jeesuksen ristinkuolemassa: kysymys on Jumalan Pyhästä
oikeudentunnosta l. vanhurskaudesta, joka ei voi antaa anteeksi
syntiä vaikka haluaisi, ja siksi ottaa uhrin vastaan omalta
pojaltaan.
Kuten sanoin, olin
korkeassa iässä kun tämä minulle selkeni.
Ei siinä sitten sen
merkillisempää tapahtunut kuin että menetin loputkin yhteyteni
uskontolaitokseen.
Olin nimittäin, en
saamani opetuksen, vaan oman kokemukseni perusteella, tullut tietämään
ja tuntemaan, miten vapauttavaa ja mielenrauhaa rakentavaa on kaikkinainen
hartaudenharjoitus rukouksineen hiljentymisineen, mietiskelyineen.
Totta puhuen kyllä
minä vähän horjahdin siinä tilanteessa. Horjahdus aiheutui
siitä kun tulin ajatelleeksi, että olinko minä oikeudettomasti
etsinyt mielenrauhaa menetelmillä jotka perustuvat siihen että
uskotaan asioista määrätyllä tavalla.
Mutta tätä
horjahdusta kesti vain hetken. Tuota pikaa huomasin, että ei jumala
aivan tuossa järjestyksessä ollutkaan toiminut. Jumalallisia
käskyjä oli varmaankin annettu puolelle jos toisellekin, ja ne oli
eri tahoilla ymmärretty vähän eri tavoin.
Mutta ei eri
tahoilla syntyneet uskonopit ollutkaan avain tämän asian
ymmärtämiseen.
Kysymys oli siitä
että minussa on koodi, meissä on koodi, joka kehottaa
harjoittamaan hartautta. Jos emme sitä tee, jokin meissä alkaa
kihelmöidä ja rappeutua, aivan samoin kun urheilijan lihakset
alkavat kihelmöimään, jollei tämä pääse päivittäiselle
lenkilleen, ja jos esytminen jatkuu pitkän aikaa, kihelmöinti
lakkaa ja lihakset surkastuvat ja korvautuvat ihralla.
Näin sen täytyi
olla; uskonnot ovat olleet jotenkin tarpeellisia, koska ne patistivat
ihmisiä hartudenharjoittamiseen.
Mutta niiden on
määrä väistyä.
On nimittäin aivan
selvää, että kaikki tuo synnistä ja uhrista sen sovittamisesta on
määrätyssä vaiheessa pesiytynyt ihmiskunnan folkloreen. Ja se
vaihe littyy puhetaidon, ja seuraava vaihe kirjoitustaidon syntymään
ja kehittymiseen.
Tullakseen
tietoiseksi "synnistä" ts. omasta pienuudestaan, ihminen
ei tarvitse suusanallista enempää kuin kirjoitettuakaan
jumalallista ilmoitusta. Jos ilmoitus on, se tulee, kuten kaikki
muutkin ilmoitukset tässä maailmassa, koodin kautta.
Tässä tapauksessa
koodi on yksinkertaisesti se, että me, kuten kaikki muutkin
syntyneet, olemme jo lähtökohdiltamme liian pieniä, siksi pyrimme kasvamaan, menemään
eteenpäin ja ylöspäin. Koskaan emme kuitenkaan kasva
"riittävästi", sillä ympäröivä muu luonto jää aina
voittajaksi. Mitä tässä voi muuta tuntea kuin oman pienuutensa.
Tämän pienuuden on folklore työstänyt pikkuhiljaa synnintunnoksi,
jota sitten uhrein ja rangaistuksin koetaan poistaa.
Uhrein ja
rangaistuksin.
Niin juuri.
Mitä kaikkea
folkloresta löytyykin, sieltä ei löydy mitään mikä ei olisi
ihmisen kokemuspiiriin kuuluvaa.
Niinpä lähes
ainoita historian tuntemia käytössä olleita rangaistuksia ovat
olleet ruumiillinen kuritus, vapausrangaistus ja kuolemanrangaistus.
Niin, ja tietysti kidutus, jonka useat uskonnot ovat kääntäneet
ikuiseksi Helvetin tuleksi.
Virren 67 ”Tulkaa
kaikki, katsokaatte / Piinaa rakkaan Herramme... ”. Voisin sivuuttaa
virtenä virtten joukossa, mutta sen tosiasian valossa, että
einiinkovinkauansitten olivat julkiset pieksäjäiset, sekä myöskin
julkiset teloitukset, suosittua kansanhuvia, virren sanat saavat
konkreettisen merkityksen.
Niin että kun tuo
valittavalla sävelellä veisattu (tavallisimmin kuulemma ilman
soittosäestystä) virsi sitten seuraavissa säkeistöissä alkaa
yksityiskohtaisen kuvailun siitä, mitä kaikkia kauheuksia Jeesus
joutui kestämään, on hyvä verrata sitä mihin hyvänsä julkista
ruoskintaa, hirttäjäisiä ym esittäviin kuviin kiinnittäen
huomiota erityisesti yleisöön. Niitä löytyy internetistä
kuvahaulla.
![]() |
Lapset keskittymässä toverinsa kuritukseen. Havaitkaa ilmeet! |
Omasta kokemuksesta.
Ihmisen kiinntotus rangaistuksia kohtaan
riittääkin täydellisesti selittämään sen, mistä uhrit ja
kuritus ovat pesiytyneet folkloreen.
Olin vähällä kirjoittaa ”sairalloinen
kiinnostus”, mutta onko se lopultakaan mitenkään sairalloista.
Siitä ei mielellään puhuta, mutta se taas liittyy moraalin
kehitykseen; elämme vaihetta jolloin tämä asia pidetään tapuna,
kuten seksuaalisuus oli vielä aivan äskettäin ja on monin paikoin
vieläkin. Itse asia on eräs tämän maailman sellaisuuksista, ja
jos sitä haluaa analysoida lähemmin, on kyse sosiaalisen viettimme,
siis yhteiskuntaa sitovan voiman, kehittyneestä muodosta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kaikki on sallittua kunhan vain koskee kulloistakin asiaa.