14.11.2016

Dualismin varjo


Dualismin varjo
Dualistinen perusmalli aiheuttaa sen, että meille tulee alituinen tarve selittää käyttäytymistämme tavalla joka ei ole selitettävissä, siitä yksinkertaisesta syystä että selittäminen on eri kategorian kysymys kuin se missä käyttäytyminen todella tapahtuu.

Hengellinen minämme osallistuu niiden päätösten tekoon jotka koemme psyyken piirissä tapahtuneiksi. Meille on käynyt kuten tri Murkelle Böllin kertomuksessa ”Tohtori Murken kootut tauot”, hän uskoi jumalaan mutta ei voinut siihen uskoa kun järki pani vastaan ja yhtenä ratkaisuna esitti käsitettä ”tuo korkeampi voima jota me kunnioitamme”.
Immanuel Kant pani saman ilmiön nimeksi ”kategorinen imperatiivi”

Fysiikkakin tuo eteemme käsitteitä joita on vaikeata hahmottaa. Stephen Hawking , joka luo maailmoja syleilevän teorian toisensa jälkeen, on tunnustanut, että neljäs ulottuvuus menee hänen hahmottamiskykynsä ulkopuolelle, koska se ei mahdu omaan kokemuspiiriin samalla tavalla kuin kolme muuta, pituus korkeus ja leveys.

Onko mikään ihme, että suhteellisuusteoreettista ajattelutapaa ei ole voitu eikä voida ottaa menetelmäksi esmes talouspolitiikassa, koska edes eturivin nerot eivät osaa hahmottaa miltä se edes käytännössä näyttää.
Niin tämä ”kaikkien todeksi tietämä” malli ihmiskunnan pöytälaatikossa ja odottaa edelleen keksijäänsä.
Matematiikan piirissä on paljonkin käsitteitä joita on vaikea ymmärtää.
Esmes ”ääretön” on niillä rajoilla. Ja jopa ”piste” ja ”viiva”!
Niinpä pisteellä ei ole ulottuvuutta, vaan niitä sisältyy ihan yhtä ääretön määrä niin neliösenttimetriin kuin neliökilometriinkin.
Viivalla taas ei oe muuta ulottuvuutta kuin pituus…
Sitä on kuitenkin mahdoonta havainnollistaa muuten kuin piirtämällä, jolloin vääjäämättä syntyy jonkinlainen leveyskin .
Lisäksi viivan ei tarvitse olla suora, vaan se voidaan taittaa vaikka miten monelle mutkalle, mistä seuraa, että äärettömän pitkiä rullalle kerittyjä viivoja menee ääretön määrä neliökilometriin, mutta sama määrä mene neliösenttiinkin!
Nämä tällaiset sukkeluudet on pakko pistää käsitteen ”maailman sellaisuus” alle.
Vai voimmeko sanoa ymmärtävämme jotakin jota emme pysty hahmottamaan.

Ymmärtäminen on käsittämisen alalaji

Tosiasiassa se mitä mielessämme tapahtuu on paljon muutakin kuin ymmärtämistä. Ymmärtämisenhän ajatellaan tapahtuvan ajatelun avulla (kummallinen verbaalinen asetelma, eikö vain!) mutta nyt tulemmekin siihen mikä mielessä todella tapahtuu.
Fyysisestä ja psyykkisestä sivustoista tulevien hahmottamismallien lisäkshän on se kolmas sivu, se hengellinen, joka myös osallistuu prosessiin nimelta ”mielen toiminta”.
Nyt viimeistään käy ilmeieksi, että ei käy samaistaminen ymmärtämistä ja hahmottamista, vaan hahmottaminen vaatii todellisuudessa jotakin enemmän kuin ymmärtäminen.
Ja toimeenpano sitäkin enemmän, uskoa siihen mitä panee toimeen.

12.9.2016

Vieraantuminen

 Vieraantuminen

Yksilön ja yhteiskunnan oravanpyörä

Meitä vaivaa kokonaisvaltainen vieraantuminen.
Yksilötasolla se ilmene kaikessa siinä minkä jäljitämme pahoinvointimme syyksi:
Liikalihavuus on seurausta ylensyönnistä. tiedämme että se on väärin, mutta kuitenkin teemme sitä. Vieraantumista osoittaa se, että teemme sitä vaikka tiedämme sen vääräksi.
Liikakulutus ei rajoitu pelkkään syömiseen, vaan siirtyy kaikkeen mitä teemme: Vaatteiden, talon, auton on oltava parempia, isompia, nopeampia senkin jälkeen, kun pukeutumisen, asumisen ja liikkumisen tarpeet on tyydytetty; ja tälle ei näytä olevan mitään kattoa.
Jopa vapaa-ajan vietossa ylitämme rajat; jokainen krapulasta kärsinyt tietää, että sen olisi voinut välttää tai ainakin minimoida lopettamalla ajoissa. Kuitenkin olemme tehneet kapakoiden aukioloaikojen pituudesta vapauden symbolin.


Yhteiskunnallisella tasolla sama vieraantuminen näkyy talouselämän pöhötautina. Monimutkaiset taloudelliset lait, jotka estävät hyödykkeiden  nykyisellään täysin riittävän määrän jakamisen kaikkien hyödyksi, on palautettavissa yksilön potemiin vaivoihin; ne ovat saman asian kaksi eri puolta, onhan ihminen sosiaalinen eläin.

Kaikki näkevät, että kehitys on käymässä vikaan, kun riistämme maata enemmän kuin se kestää.

Ihmisten enemmistöllä näyttää olevan käsitys siitä, millaista on luonnonmukainen elämä, ja siihen pyrimme aina toisinaan palautuman, etupäässä loma- ja vapaa- aikoina.

Tiedämme kyllä mikä on oikein mutta silti teemme väärin.
Joku osa meissä tietää, miten olisi tehtävä mutta emme siltikään tee sitä. Siihen ei tunnu löytyvän menettelytapaa. Joku loppuunpalanut virkamies tai kaikkeen kyllästynyt pohatta aina välistä keksii, että palaamalla takaisin luontoon asia ratkeaa. Kukaan ei näytä sitäkään osaavan kunnolla, vaan kaikille käy kuin Lev Tolstoille: kuolee yksinäisenä, hylättynä, ja lisäksi väärin ymmärrettynä syrjäisellä rautatieasemalla, ja mikään ei ole muuttunut…

Kuitenkin meillä on avaimet tämän asian ratkaisemiseen  sekä yksilökohtaiesti että yhteiskunnallisesti.

Meidän kaikkien sisimmässä on joku, joka tietää, miten asiat ovat.
Sielullisen tason päätökset, jotka  ohjaavat tavanomaista käytöstämme, ovat sidotut sielullisiin lakeihin, joista logiikan laki on vaikuttavin.
Tämä johtaa ylireaktioon, koska se käskee maksimoimaan saatavissa olevan hyvän mutta ei näe, että hyvä on hyvä vain määrättyyn rajaan.
Raja on siinä että luonnosta otetaan vain niin paljon kuin se kykenee tuottamaan.
Omaa rajamme on siinä, kun ravinnon tarve on tyydytetty ja jano sammutettu.
Näin pitkälle pääsemme sielullisin, loogisin keinoin. Tuon siis ”sanoo meille järkikin”
Tässä kohtaa olisikin sitten toimeenpanon aika, mutta näköjään tarvitaan vielä jotakin muuta kuin tieto siitä

Hengellisyys

Sillä mitä muuta on sopusointu luonnon kanssa kuin sen tunnustamista, että meillä on luonnon kanssa yhteinen henki. Ja jotta tämän voi ymmärtää, kannattaa ajatella asia eläimen, kuten koiran tai kissan, kautta. Ei niiden alkuperäinen animismi selvästikään edellytä mitään jumalaa niiden itsen ulkopuolisena voimana; ne yksinkertaisesti ovat sitä mitä ovat!
Niin voisimme mekin olla mutta kun emme ole.

Mistä sen löytää?


Henki ja hengellisyys mielletään yleisesti uskonnon piiriin luuluvaksi, ja siksi monet tiedemiehet, poliitikot ja käytännöllisesti ajattelevat ihmiset haluavat pitää sen visusti syrjässä omasta toiminnastaan.
Jossakin historian hämärässä on todella ilmaantunut tarve palvoa jotakin, koska jäänteitä kulteista ja niihin liittyvistä rituaaleista on näkyvissä kaikissa ihmistä koskevissa löydöissä.
 Pidämme ilmiötä nimenomaan ihmistä koskevana, koska eläinkunnassa ei kultteja tavata.
Mikään ei kuitenkaan ilmaannu tyhjästä, ja koko biologian historia osoittaa, että jokainen lajin uusi ominaisuus on kehittynyt aikaisemmin vallinneen paikalle.
Niinpä nisäkkäiden 4 raajaa kehittyivät evien paikalle, (jollei sitten päinvastoin), ollen alkumuotona ilmeisesti värekarvat, joita liikkumiselimiä näkee mikrobimaailmassa monisoluisista alkaen. Kyse solujen erikoistumisesta.
Aivojen kehitys on on nähtävä samanlaisena jatkumona, jonka alkupää on jossakin siellä missä ensimmäiset hermosolut ketjuuntuivat muodostaen alkeellisen tiedotuskanavan muulle solukolle.
Koska näin on fyysisessä maailmassa, on oletettava, että jotain oli myös sen jatkumon alkupäässä, joka tunnetaan nykyisin uskonnollisena hartautena.
On oletettavaa, että oli jotakin, jonka tilalle tämä tuli jo ennen kuin     ihmisen historia alkoi.
Ihmisen ja muun eläinkunnan välillä vallitsee lainalaisuus, että kaikki mikä ihmisestä löytyy, on jossakin alku- tai itumuodossa löydettävissä koko eläinkunnassa.
Siitä seuraa, että se tila, jonka uskonto jumalineen täytti, täytyi olla ennen ihmistä; se, tai ainakin merkkejä siitä, pitää löytyä nykyisiltä, meitä alemmalla tasolla olevilta, eläimiltä. Koirilta, kissoilta, hevosilta. Sekä niitä alemmalla tasolla olevilta, matelijoilta, liskoilta, perhosilta…
On siis syytä verrata eläinten ja ihmisten käyttäytymistä toisiinsa.

Yksi jälki voisi löytyä siitä, että uskontoon liittyy (jumalat poislukien) määrättyjä toistuvia kuvioita.
Tietysti voidaan luetella pitkä rivi erilaisia ulkoisia tunnusmerkkejä, kuten pyhiä paikkoja, temppeleitä jne, mutta itse jos kultit ja uskomukset jätetään syrjään, niin hartauden harjoittamisen menetelmistä taitaa jäljelle jäädä vain toistuvuus ja rituaalit. Niin paljon kuin ne eroavatkin toisistaan ne ovat kuitenkin se mikä on yhteistä kaikilla uskonnoilla.

Ja kaikki ne palvelevat pyrkimystä hartauteen. Tämä on uskontojen taholla selitetty yhteydeksi jumalaan.
Mutta jos etsimme sitä hartautta mikä täytyi tässä paikalla olla juuri ennen kuin jumalat ilmaantuivat, voiko se olla muuta kuin pyrkimys sopusointuun luonnon kanssa!
Ja nyt ei olekaan enää pitkä matka siihen mitä kaikki eläimet tekevät. Kukin niistä pyrkii sulautumaan luontoon niin hyvin kuin mahdollista.
Tämä merkitsee, että niin raakaa puuhaa kuin ravinnon hankkiminen onkin, (se on sitä kaikilla, myös kasvissyöjillä), niin kuvaan kuuluu kaikkialla myös kohtuus.  Harva eläin tappaa enemmän kuin pystyy kerralla syömään; ainakaan yksikään ei tapa pelkästään tappaakseen.

Myös kaikkiin tunnettuihin animistisiin uskontoihin kuuluu olennaisesti tämän tapainen kohtuullisuus: kalastaminen lopetetaan kun arvellaan että päivän eväät on koossa.
(Eikö vain kertomus mannan syönnistä Exodus-kirjassa kuvasta tähän viittaavaa atavismia, sitähän sai ”jumalan määräyksestä” koota vain yhdeksi päiväksi kerrallaan).

Sopusoinnun irvikuvat


Jos hyväksymme tämä luonnollisen sopusoinnun tavoittelun hartauselämän alkuperäksi ja lähtökohdaksi, joudumme toteamaan, että uskonnot ovat muuttaneet sen irvikuvaksi, ellei suorastaan alkuperäisen vastakohdaksi.
Tämä on tapahtunut dualistisen paradigman myötä, joka taas on pinttynyt paikalleen juuri siitä syystä, että jumalat ottivat paikan oman hengellisyytemme määrääjänä.
Jos alkeelliset ihmiset, ja heitä ennen eläimet, osasivat tyydyttää hartauselämänsä tarpeet niin, että myös luonnon tasapaino oli turvattu, se merkitsee, että alkuihmisen (ja eläimen) täytyy kokea itsensä jotenkin sellaisena, että hän pystyi ottamaan vastaan viestejä suoraa luonnosta.
Sanalla sanoen siinä tarvittiin hengellisyyttä jossa yksilön henki keskustelee suoraa luonnon hengen kanssa.
Kun uskonnot ovat tuoneet kaikkialle mukanaan pappeuden (shamanismikin on sitä!), jonka välittömänä seurauksena hengellinen minämme siirtyi itsemme ulkopuolelle, on pääteltävä, että uskonto edellyttää dualismia.
Uskonnosta, ja sen myötä dualismista, vapautumien onkin ainoa mahdollisuus selvitä siitä väärän käyttäytymisen oravanpyörästä johon olemm ajautuneet.
Trialistinen paradigma, tarkastelutapa, avaa uuden näkymän tähän asiantilaan.



17.8.2016

Synti ja Roomalaiskirje


Roomalaiskirjeen 7 luku selitettynä



Eräs kristinuskon eksytyksiä pelkistyy
Roomalaiskirjeen synti-käsitteen määrittelyssä.
Tässä selostus sen 7. luvusta jae jakeelta.
Varsinainen epistolateksti on copy-pastettu ja olen kursivoinut jakeet, kun taas
normaaliteksti edustaa minun kommenttejani.

Laki ja synti

7 Mitä meidän on siis sanottava? Onko laki
syntiä? Ei toki. Mutta vasta lain vaikutuksesta tulin tuntemaan
synnin. Himo olisi ollut minulle tuntematon asia, ellei laki olisi
sanonut: "Älä himoitse." [2. Moos. 20:17; Room. 3:20]

Pankaa merkille, että P. puhuu minäkohtaisesti,
"tulin tuntemaan synnin".
Siis ilman lakia ei ollut synnin tuntoa! 
Se ei pidä paikkaansa missään mielessä.
Paavalin pohdinta vain johtuu siitä että hänen
oma kokemuksensa ei ulottunut aikaan jolloin ei ollut lakia, koska
sitä oli hänelle paasattu niin kauan kuin muisti ylsi.
Paavali oli syntynyt tämän maailman
_sellaisuuden_ keskelle. Niin kuin me kaikki.

8 Saatuaan lain käskystä aiheen synti
herätti minussa kaikenlaisia himoja. Ilman lakia synti on kuollut.
[Joh. 15:22; Room. 4:15]

Siis että "minulla" tai ihmisillä
yleesä ei himoja ennen lakia?
Tämä nyt on yksinkertaisesti käsittämätön,
jollei sitten valheellinen, toteamus

9 Minä elin ensin ilman lakia, mutta kun
lain käsky tuli, synti heräsi eloon
10 ja minä kuolin. Näin käsky, jonka oli
määrä antaa elämä, tuottikin minulle kuoleman. [3. Moos. 18:5;
Hes. 20:11; Room. 10:5]

Jos ei kuoleminen tarkoita sananmukaisesti
kierrätykseen siirtymistä, niin tämä nyt on tyypillistä
vastaheränneen hihhulointia voimakkailla kielikuvilla.
Konkreettisesta kuolemasta ei P:lla voinut olla kokemusta, jollei hän
sitten ollut sielunvaelluksen kannattajia (ei täytin poissuljettua)

11 Saatuaan lain käskystä aiheen synti
käskyn avulla petti ja surmasi minut. [1. Moos. 3:13]

Tässä synti hiipii tuonpuoleisen kautta kuvaan
mukaan; ei olekaan kysymys minun ominaisuudesta vaan jonkin
ulkopuolisen, hengen..

12 Laki itse on silti pyhä, ja käsky on
pyhä, oikea ja hyvä. [Ps. 19:8,9; 1. Tim. 1:8]

Kipuilua sen johdosta että synnintunnon
todellinen olemus on jäänyt pimentoon. Mihin?

13 Onko nyt hyvä tuottanut minulle kuoleman?
Ei toki, vaan synti. Jotta synti paljastuisi synniksi, se tuotti
minulle hyvän avulla kuoleman. Näin käsky teki synnin vielä monin
verroin pahemmaksi.

Sen jälkiselittelyä, että synti oli sittenkin
ollut jollakin tavalla läsnä ennen lain saapumista, laki oli vain
paljastanut sen.

14 Me tiedämme, että laki on hengellinen.
Minä sitä vastoin olen turmeltunut ihminen, synnin orjaksi myyty.
[Ps. 51:7; Room. 3:9]

”Laki on hengellinen”, siis jostakin minän
ulkopuolelta tullut, ja yhteiskunnallisella tasolla jostakin yhteisön
ulkopuolelta tullut. Mutta juuri se on täysin epätieteellinen
väittämä, moraalisäännöt (ja niiden myötä synnintunto) ovat
mitä suurimmassa määrin yhteisöjen sisäisiä!
Tarvitseeko tätä selittää?



15 En edes ymmärrä, mitä teen: en tee
sitä, mitä tahdon, vaan sitä, mitä vihaan. [Gal. 5:17]

No nyt katosi ote todellisuuteen tyystin...

16 Ja jos kerran teen sitä, mitä en tahdo,
silloin myönnän, että laki on hyvä.

Kun myönnän, siis olen jotain mieltä lain
hyvyydestä, ilmaisen hyväksyväni kollektiivisen synintunnon minua
kohtaan aiheuttaman painostuksen...

17 Niinpä en enää teekään itse sitä,
mitä teen, vaan sen tekee minussa asuva synti.

..mutta en pysty ratkaisemaan sitä ristiriitaa
että olen sisimmässäni siitä eri mieltä.
Se on todellinen ristiriita, mutta perustana
sille on, että minä, kuten kaikki syntynyt, tuntee itsensä liian
pieneksi. Tämä ilmenee siten, että aina huomaan, kaikki me
huomaamme, tehneeni väärin, koska vaatimus tulee siltä tasolta
jolle emme vielä ole yltäneet. Tämähän on jatkuva olotila, ja
sitä kuvaa lapsen vaatteet jotka ovat kahta numeroa liian isot, kun
ei ole vielä kasvanut niiden mittoihin, mutta odotahan...

18 Tiedänhän, ettei minussa, nimittäin
minun turmeltuneessa luonnossani, ole mitään hyvää. Tahtoisin
kyllä tehdä oikein, mutta en pysty siihen. [1. Moos. 6:5]

Kun sitä ei näe omana itseen kuuluvana
ominaisuutena, se on näköjään nähtävä tällä tavalla.
Tahtoisin mutten pysty, no niinhän lapsikin tahtoisi olla isompi
kuin on, vaan ei pysty, ja tässä pystymättömyys on konkreettista
kahta numeroa liian pienenä olemista.

19 En tee sitä hyvää, mitä tahdon, vaan
sitä pahaa, mitä en tahdo.

Olisi hyvä havaita ja tunnistaa se "minä"
joka tässä tahtoo ja ei tahdo

20 Mutta jos teen sitä, mitä en tahdo, en
tee sitä enää itse, vaan sen tekee minussa asuva synti.

Tässä nyt huipentuu se dualismi; synti, joka
aiempana oli hengen toimesta ilmaantunut minuun, onkin nyt sitä
varsinaista minua ja määrää käyttäytymiseni.

21 Huomaan siis, että minua hallitsee
tällainen laki: haluan tehdä hyvää, mutta en pääse irti
pahasta.

Tähän nyt voi jo yhtyäkin, onhan tuollainen
laki selvästi havaittavissa...

22 Sisimmässäni minä iloiten hyväksyn
Jumalan lain, [Ps. 119:35]
23 mutta siinä, mitä teen, näen toteutuvan
toisen lain, joka sotii sisimpäni lakia vastaan. Näin olen
ruumiissani vaikuttavan synnin lain vanki. [Jaak. 4:1; 1. Piet. 2:11]

...mutta mitä mitä, minussa, ts. minun
sisimmässäni, asuu ja vaikuttaa synti, mutta, se sotii "sisimpäni
lakia" vastaan.
Eikö olisi parempi tunnustaa että se hengen
sanoma mitä tässä ajetaan takaa on sittenkin omaa sisintäni, siis
oman henkeni tuotosta!

Koko paavalilainen himphamppu on seurausta siitä
että hänen dualistisessa ajattelussaan ihminen on
fyysis-sielullinen kokonaisuus. 
 

Trialistinen paradigma 

paljastaa ihmiselle hänen luontonsa kolminaisuuden, ts fyysisen,
psyykkisen ja hengellisen. Se tapahtuu, koska meditaatiossa
nämä puolet ovat yksinkertaisesti läsnä ja näkyvissä, kaikki
yhtä aikaa.

26.3.2016

Kristillinen meditaatio


Kristillinen meditaatio.


Olin kerran töissä firmassa jonka johto oli aktiiviuskovaisia ja työtoverit vähintäänkin myötäilijöitä.
Jostakin syystä he saivat sellaisen käsityksen, että minä harrastan meditointia.
Käsitys ei sinänsä ollutkaan väärä, mutta sitä ihmettelin, että mistä se niiden tietoon tuli. Itse en ainakaan ollut mainostanut.
Oletan, että he kyttäsivät hyvin aktiivisesti uutta tulokasta, tekivät johtopäätöksen sieltä, toisen täältä.
No, en oikeastaan ihmettele, kyllä uskovaisenkin on vaikea pysytellä piilossa julkijumalattomassa työyhteisössä...

Oli miten oli, tämä porukka otti tehtäväkseen saattaa vaivihkaa tietooni, että meditointi on paholaisen metkuja; sain tauoilla kuulla milloin mitäkin meditaatiota käsittelevää, pääsisältö oli se, että "joskin meditaatio saattaa hetkellisesti kohentaa mielialaa, niin pitemmän päälle se johtaa yksiselitteisesti kauemmaksi jumalasta ja lopulta tuhoon ja meditoija päätyy helvettiin. Se oli sellaista neulanpistopolitiikkaa.


Nokia-herätys kunnostautuu


Erään tunnetun herätysliikkeen tunnettu johtohahmo pitää Radio Deissä säännöllisesti rukousiltoja, missä paljon rukoillaan varsinkin erilaisten sairauksien vaivaamien ihmisten puolesta.  
Yhtenä iltana siellä oli teemana jooga ja meditaatio, ja asiaan paneuduttiin todella.
Tämä Pirkko Jalovaara oli jokin aika sitten kertonut omista rukoilemiskokemuksistaan, ja siinä hän kertoi, että jokainen rukous aiheuttaa hänessä tuntemukseen mikä ilmaisee, että on auki suora yhteys jumalaan, ja hän tuntee todella tekevänsä työtä ja olevansa hyödyksi rukoillessaan ihmisten puolesta. 

Tässä valossa olisi odottanut että hän olisi arvostanut muutakin  hengellistä toimintaa.  Olisin todellakin odottanut  hänen näkevän meditoinnin myönteisenä. Sensijaan hän tuomitsi sen niin voimakkain sanakääntein,  että epäilyksille ei jänyt sijaa: kyseessä on hänen mielestään pahin tauti minkä torjumiseksi hänen illoissaan on ikipäivinä rukoiltu.
Kuvaavaa oli myöskin, että ei yksikään soittajista eikä kirjoittaneista ollut pyytänyt rukoilua itsensä puolesta, vaan kaikki olivat asialla jonkin perheenjäsenen, ystävän tai tuttavan puolesta.
Ja Jalovaara totesi, että kertaakaan sinä aikana kun hän on Deissä näitä rukousiltoja pitänyt, ei hän ole tuntenut pahuuden läsnäoloa studiossa yhtä voimakkaana kuin nyt.
 Hymyilyä herättävä episodi oli kun ammattipuhuja kadotti hetkellisesti yhteyden omaan sanavarastoonsa,  "helvetin kuuseen" hän silloin toivotti kaikenlaiset meditaatiot.

                                         Kanonisoituja meditoijia

Näyttää siltä, kuin irallinen kirkko pyrkisi parhaansa mukaan vaikenemaan meditaation kuoliaaksi.
Kirkolla on tässä asiassa vihne henkitorvessa siksi, että kristillinen historia on aina silloin tällöin tuottanut ns. mystikoita, joiden pääasiallinen toimintatapa on ollut juurikin meditaatio.
Näitä tällaisia ovat olleet mm. mestari Eckard, Avilan Teresa, Ristin Johannes (Juan de la Cruz), Ignatius Loyola, Fransiscus assisilainen, tunnetuimpia mainitakseni.

Vähemmän tunnettuja esmes Anglikaanikirkon piiristä eräs Rollo- niminen, sekä toinen,sananmukaisesti tuntematon meditoija, jonka nimeäkään ei tiedetä. Hän on kuitenkinjättänyt jälkeensä kirjan nimeltä "Tietämättömyyden pilvi", joka on suorastaan erinomainen meditaatio-opas.
Tämä, ja monia muita meditointia käsitteleviä kirjoja on ilmestynyt sarjassa Hengen tie, ymmärtääkseni kirkon myötävaikutuksella, mutta mitään suurta mekkalaa niistä ei ole pidetty.
Sellaisen vaikutelman olen saanut, että kirkon piirissä meditaatiota ujostellaan ja arastellaan.
Itse asiassa tiedän siihen syynkin:
Koska meditointti  vaatii mielen täydellistä tyhjentmistä, kirkonmies ei sitä voi koskaan hyväksyä. Oppi kun pakottaa pakottaa hänet juurikin hartausharjoituksissa pitämään mielssään jotakin.  
Tästä syystä parhaat meditoijat tulevat kirkon sisälläkin aina sisäpiirin ulkopuolelta, sieltä, missä ei ole niin sitouduttu. Syntyy jännite, joka ei ole osoittaanut laukeamisen merkkejä vuosisatojenkaan kuluessa

Ja kun mystikoilla on ollut kiistämätön vaikutuksensa kristillisen ideologian ylläpitäjänä, niin kirkolla ei ole oikein muuta mahdollisuutta kuin sietää heitä.
Tämä tapahtuu kuitenkin niinsanotusti pitkin hampain, ja näkymätön sotatila on jatkuvasti vireillä.

                                                 Tilanne Suomessa

Suomessa meditoivan kristillisyyden aktiivisin puolestapuhuja on ollut Herättäjä-yhdistys.
Tämä Paavo Ruotsalaisen körttiläisyyden raunioille perustettu pappisliike on jostakin syystä siitä viehättynyt, ehkäpä he näkevät Paavo Ruotsalaisenkin eräänlaisena mystikkona. Ja mikä ettei, olihan hänen tunnettu "Kristuksen sisäinen tunto" verrattavissa minkä hyvänsä meditaatio koulukunnan sisäistä tilaa koskeviin opetuksiin. En kuitenkaan ole havainnut, että hän olisi rukoilemisen lisäksi opettanut mitään erityistä menetelmää sen saavuttamiseksi.Eipä siis ihme, että hänen oppinsa kuihtui kokoon pian hänen kuolemansa jälkeen, ja valta siirtyi papeille, noille hänen ankarasti arvostelemilleen "philosopheille" .



                                             Tulevaisuuden näkymä  



Se, että meditoivat "mystikot" tuntevat viihtyvänsä kirkon helmoissa oin ihan ymmärrettävää, onhan kyse hengellisestä toiminnasta. Heidän on luontevaa hakeutua sinne missä hengellisyyttä arvostetaan ja uskonnolliset yhteisöt ovat nykyään lähes ainoa taho joka tarjoaa suojelustaan.
Suurempaa tarvetta irtautua ei ole niin kauan kun ollaan samalla aaltopitudella.
Ja sama aaltopituus on tässä tapauksessa sama paradigma; molemmat ovat dualisteja (sitä asiaa ei muuksi muuta se että jokut harvat teologit ovat sisäpiirissään ruvenneet puhumaan ihmisestä kolmitahoisena oliona.)
Jos ja kun trialistinen paradigma tulevaisuudessa omaksutaan laajoissa piireissä, meditoijien ei ole enää pakko hakeutua kirkon enempää kuin minkään turvajärjestelmän piiriin, vaan meditoijien yhteisö muodostaa turvan sinänsä, ja siitä pääsee nauttimaan niin yhteisö itse kuin kaikki siihen kuulumattomatkin!

12.2.2016

Sellaisuus ja meditaatio.

Miksi meditoida?

Meditaatio

Wikipediassa on asiallinen ja kattava kuvaus meditaatiosta.

Se toteaa aluksi, että "meditaatio terminä viittaa suureen kirjoon erilaisia harjoituksia...."
ja että "päämääränä voi olla saavuttaa hyötyä, oppia tiedostamaan mielen sisältö..., tai pelkkä harjoitus itsessään voi jo olla pämäärä."
Listasta on vielä jäänyt pois yksi yleisesti mielletty päämäärä, nimittäin uskonnollinen, mikä usein ilmaistaan "tietoisena pyrkimisenä lähelle jumalaa" .


Nämä käsitykset ovat syntyneet pitkän historian kuluessa vuorovaikutussuhteessa, mikä selittää niiden lukuisuuden.

Karkeasti ottaen päämäärän voi kuvata joko mielen hallinnaksi, tai alistumiseksi jumalalle, mutta kumpi valitaankin, yksi on aina kuvassa mukana, nimittäin hiljentyminen.

Meditaation oppaita on tietysti myös saatavilla runsas kirjo.
Meditaation tekniikan kannalta ottaen ne ovat kaikki hyviä.
Vaarana niissä kaikissa on juuri tuo päämäärien kuvaus, joka sisältää ideologisia aspekteja.

Miksi todellakin meditoida?


Tämän karikon voi parhaiten kiertää kun pitää mielessä sen universaalin perustelun, joka varmasti yhdistää kaikkia meditoijia:
Minä tarvitsen sitä.
On havaittu, että mikään inhimillinen toiminta ei ole ymmärrettävissä jos sitä ei voi yhdistää johonkin joka sanelee, että on käyttäydyttävä juuri noin eikä toisin; tämä pätee läpi yhteiskunnan ja sovellettuna koko luomakuntaan. Sekä biologia että yhteiskuntatieteet sisältävät katkeamattomina ketjuina erilaisia syy-seuraus-suhteita. Jokainen niistä on palautettavissa käsitteeseen tarve:
Kun syy-seuraussuhteen jäljille päästään millä hyvänsä tasolla, on varmaa, että sen päästä löytyy aina jotakin jota voidaan kuvata sanalla "tarve". Olkoonpa sitten inhimillinen tai eläimellinen.
Maailmankaikkeuden tapahtumat on kiedottu toisiinsa syy-seuraussuhteilla.

Kun meditaatiotakin ajattelee tästä tarpeen lähtökohdasta käsin, voi helposti sivuuttaa ideologiset perustelut, ja yksinkertaisesti etsiä sellainen opas joka itseä miellyttää!

Löysin kerran netistä sivuston "Huuhaavapaa meditointi".
Valitettavasti tämä saitti näyttää sittemmin kätketyn Facebookin uumeniin.
Ei olisi kannattanut, se oli hyvä sivu ja sisälsi käyttökelpoisia ohjeita ilman teologisia ja teosofisia kommervenkkejä.

En tiedä, miten helppoa tai vaikeata kullakin meditaation suunnalla tai koulukunnalla on perustella omaa näkemystään meditaation tarpeesta.
Minkäänlaista yksimielisyyttä ei asiasta kuitenkaan nä'ytä saavutetun.
Selitykset ja perustelut kumoavat toinen toisiaan.

Meditaatio ja trialistinen paradigma



Trialistisen paradigman kautta tarkasteltuna asia on niin yksinkertainen, että meditaatio on juuri tasapainon tavoittelua kolmion sivujen välillä.
Kun trialistinen paradigma paljastaa sisäisen kolminaisuutemme, se herättää heti kysymyksen, missä piilee se kolmas sivu jota ei näytä kun kaikkialla puhutaan henkisestä (joskus toki henkis-hengellisestä) ja lihallisesta ts fyysisestä.

Rautalangasta:


-Kun kokonaisuus "ihminen" on kolmio, joka muodostuu fyysisestä, psyykkisestä ja hengellisestä sivusata,
-kun nämä vaativat kaikki alinomaan mielen huomion kukin itselleen, ja
-kun jokin niistä on mielessä aina voitolla,
-niin meditaatio on yksinkertaisesti harmoninen tila missä mieli rauhoittuu aistimaan nämä kolme sivuaan samanaikaisesti ja tasapuolisesti. 
Toisin sanoen kokee koko olemassaolonsa, eikä vain jotakin senhetkistä tunnelmaa.


"Joogaan" kuuluu fyysisiä ja henkisiä harjoituksia.
Tosin asia on moneen kertaan sekoitettu aikojen kuluessa.
Kun Patanjali kirjoitti Joga Sutransa, syntyi yksinkertainen opaskirja, joka oli selkeydessään verrattavissa keittokirjaan (ja sisälsi myös yhtä vähän tai paljon mitään filosofiaa kuin keittokirja).
Mutta kun intialaiset ylihengellistyneet gurut pääsivät sitä tulkitsemaan, siihen ympättiin ties mitä tarustosta johdettuja postulaatteja. Ja kun sitten länsimaiset lähetyssaarnaajat pääsivät sitä kääntämään, he näkivät kaiken oman mystiikkansa silmälasien läpi, eikä muuta tarvittu: jooga yksinkertaisena menetelmänä peittyi mystiikan alle. Samaan syssyyn se muuttui suurelle yleisölle käsittämättömäksi höpinäksi.
Tästä on mm. sellainen seuraus, että tänäkin päivänä kristillisissä piireissä ihmisiä pelotellaan meditaation vaaroilla, selittämällä, että se on eräs muoto paholaisen palvontaa, ja niinollen suurinta syntiä mitä voi tehdä.

Kaikki olisi tietysti käynyt hyvin jos toimittajina olisi kaikissa vaiheissa ollut omakohtaisesti meditaation tarpeen tuntevia ihmisiä.
Mutta kun ei ollut.

Kaiken väärinkäsityksen perustana on kuitenkin ihmiskäsityksen dualisoituminen, joka päätyy oman olemassaolon kaksinapaiseen tulkintaan: Kolmio oli kadotettu, sen yksi kulma oli kahta ääripäätä yhdistävän janan takana. Ja tämähän on tapahtunut sekä idässä että lännessä, sillä Patanjalin kuten muidenki meditaation kuvaajien maailmankuvat ovat selvästi dualistiset.

Me olemme kaikki syntyneet sellaisuuteen.
Tätä sellaisuutta ympäröivät kulttuurit eivät kuitenkaan ole antaneet kenenkään meistä kokea, vaan sellaisuuden sijaan minun ja useimpien lukijoiden tajuntaa on alkanut herättelemään liperikaulainen mies joka, kaataen napolla vettä päähämme, selitti läsnäolevalle pienjoukolle miten sellaisuus on käsitettävä, ja vannotti kaikkia parhaansa mukaan opettamaan sen meille itse kullekin.

Selitetty, tulkittu sellaisuus ei kuitenkaan ole sellaisuutta ensinkään.

Selittely on hälyä joka estää kokemasta sellaisuutta.

Tähän siis tarvitsemme meditaatiota:

Vaientamalla kaiken ulkopuolisen hälyn meditaatio palauttaa meille sellaisuuden.





9.2.2016

Patanjali, Jooga ja Trialismi

 Joga - sutrien arviointia

Patanjalin Joga sutrat - vihkosta pidetään meditaatiokirjojen klassikkona.
Siitä on monenlaisia suomenneoksia, ja suurimmassa osassa niistä häiritsee se, että kääntäjinä on eri vaiheissa ollut sekä lähetyssaarnaajia että itämaiseen mytologiaan viehättyneitä "hengen miehiä", jotka kaikki ovat taipuvaisia näkemään suurta symboliikkaa ja salattuja merkityksiä sielläkin missä on vain selvää käytännön ohjetta.

Minä hoksasin ensimmäisen kerran jutun juonen, kun sain käsiini Uuno Poreen suomennoksen. 
Siitä huolimatta, että se on teosofien julkaisuja, siinä on nähtävissä selvä opaskirja luonne. Teksti on yhtä selkeää ohjeistusta meditaation tekemiseen kuin keittokirja on selkeää ohjeistusta ruuan valmistamiseen.

Olen varma, että jos täysin mihinkään huuhaaseen sitoutumaton, sanskritia täydellisesti hallitseva suomentaja ottaisi tehtäväkseen sen kääntämisen vielä kerran suomeksi, niin tulos olisi tätäkin selkeämpi.
Tämä koskee vihkosen ensimmäistä ja toista osaa, missä kaikki menettelytapaa koskeva on kuvattu. Loput kuuluvat sitten selvästi eri sarjaan, ja, kuten arvata saattaa, niiden suhteen ei olla aivan yksimielisiä siitä, onko ne kirjoittanut Patanjali vai joku myöhempi toimittaja.

Miksi otan kantaa...

Itse en taida sanskritia, enkä ole meditaation opettaja, joten pätevyyteni ei oikeastaan riitä ollenkaan syvällisen arvion tekemiseen.
Mutta kun olen löytänyt siitä selkeän selostuksen meditaation olemuksesta ja sen käytännön suorittamisesta, niin minulla on jokamiehen oikeus kertoa, millainen on oma käsitykseni Patanjalin Jooga-sutrista, olletikin kun olen voinut käyttää niitä omana opaskirjanani :

Ensinnäkin, sen  nimi johtaa suomalaisia vähän harhaan. Asanoista, joita täällä pidetään joogan perustana, mainitaan parilla kolmella rivillä ohimennen.

Sutrat eli ajatelmat on numeroitu virke virkkeeltä ollen niitä kaikkiaan 51 kappaletta.
Aivan suotta sekin, se tuo vain joutavaa mystiikan tuntua, ja häiritsee lukemista, parempi onkin yrittää olla välittämättä niistä, lisäarvoa numeroinnista saa suunnilleen yhtä paljon kuin Raamatun numeroiduista jakeista, ts. ei mitään.

Liikkeelle lähdetään tomerasti tokaisulla, että tässä on nyt tarkoitus selittää mitä on meditaatio (käännöksestä riippuen käytetään sanaa jooga tai keskittyminen.

P. toteaa, että ihmisen mieli on täynnänsä erilaisia virikkeitä, jotka kukin vaativat alituiseen huomiota.
Mielellä on taipumus P:n mukaan muuntua kunkin virikkeen mukaiseksi, ja meditaatiossa nämä virikkeet yksinkertaisesti hiljennetään niin, että mieli pääsee täysin liikkumattomaan tilaan.
Siinä tilassa mieli tarkkailee, mitä siinä itsessä, siis mielessä, tapahtuu.
Tarkkailun seurauksena nousee esiin kysymys, kuka se oikein on joka tarkkailee, ja ketä!
Patanjali kuvaa sitä että "keskittymisen aikana sielu on tarkkailijan tilassa jossa ei ole tarkkailtavaa".
Tavallisessa tilassaan mieli aina samaistuu näihin virikkeisiin.
P. kuvaa näiden mieleen vaikuttavien virikkeiden luonetta ja eroja. Niitä ovat esim. oikea tieto, sisäinen pohdiskelu, päättely, suorat havainnot jne.
Kaikki nämä sananmukaisesti taistelevat keskenään mielen huomiosta, ja siitä seuraakin, että tavanomainen mielentilamme on sekavuudessamme juurikin taistelukenttää muistuttava, ja teemme ällistyttäviä temppuja saadaksemme sen edes hetkeksi rauhoittumaan.

Trialismin näkökulma

"Sielu on tarkkailijan tilassa, jossa ei ole tarkkailtavaa", sanoo Patanjali.

Patanjalilla, päinvastoin kuin myöhemmin Paavalilla, ei näytä olleen vaikeuksia nähdä ja ymmärtää mitä mielessä tapahtuu.
Kuitenkin hänen kuvaustaan hallitsee dualistinen näkökulma, mikä ilmenee mm. siinä, että sielu ja henki, niin myös sielullinen ja hengellinen, sekoittuvat aivan yhtä sekavaksi vyyhdeksi kuin Paavalilla sitten myöhemmin.
Itse mieli, missä kaiken kuvatun nähdään tapahtuvan, on ainakin Poreen suomennoksessa "järkitajunta".
Eräässä toisesa suomennoksessa se on käännetty sanalla "mieli".
Ilmeisesti siis alkutekstissä on käytetty sanoja, joita on tulkittavissa monella tavalla.
Kyllä ne silti siinä pääasian ympärillä pyörivät.
Mutta että tuo järkitajunta sitten jossakin lauseissa selvästi samaistetaan sielun kanssa, ja implisiittisesti jätetään henki sen ulkopuolella olevaksi substanssiksi, niin sehän on lähes samaa mitä Paavalin 1.Kor. on luettavissa, tarkoitan lihallisen, luonnollisen, sielullisen ja hengellisen sekamelskaa joka hämmentyy vielä lisää kun toisissa kohdissa käytetään toisia ilmaisuja aivan ilmeisen samoista asioista.

Trialismin näkökulmasta katsottuna ei suinkaan sielu, vaan mieli on tarkkailijan tilassa missä kolme sitä ympäröivää viivaa, fyysinen, psyykkinen ja hengellinen ovat täydelisessä tasapainossa keskenään.

Trialismin näkökulma mahdollistaa tämän asian oikeamman ymmärtämisen, kun se näkee mitä tuossa "joogassa eli keskittymisessä" todella tapahtuu.
Siinähän Patanjalin tarjoamilla menetelmillä, jotka ovat itse asiassa helposti ymmärrettäviä ja helposti sovellettavia, hiljennetään mieli (puhukaamme mielestä, koska "järkitajunta" on harhaanjohtava; järkihän on itseasiassa aivotoimintaa, siis fyysistä, ja sen tuotokset ovat sielullisia, joskin niitä usein väärin "hengen hedelmiksi kutsutaan!)

Minä en näe oikeastaan ollenkaan huuhaata Patanjalin ohjeissa. Lähtökohta on yhtä "materialistinen" kuin Koskimies - Somersalon Keittotaidossa.
Alussa ei oteta kantaa ollenkaan siihen, miksi tuota kaikkea pitäisi tehdä, siis miksi ylipäätään pitäisi tai olisi syytä meditoida tai keskittyä tai joogata tai miksi sitä nyt halutaan kutsua, vaan siinä on oletusarvona, että lukija sen jo tietää, ja ylipäätään lukemaan alkaessaan on hakemassa ratkaisua oman mielensä sekavaan ja hallitsemattomaan käyttäytymiseen.
Kyse on kertakaikkiaan käytännöllisestä ohjeistosta.
Sutrien myöhemmisssä luvuissa sivutaan usein milloin mitäkin henkiolennoksi käsitettävää taruston hahmoa.
Uuno Pore on lisännyt suomennoksensa loppuun, siis lopetussanojen jälkeen, seuraavan toivotuksen:
"Olkoon Iishvara läsnä ja auttakoon niitä, jotka lukevat tämän kirjan."

Wikipedian (engl) mukaan Isvara on hindulaisen käsityksen mukaan "ylisielu".

 Minä nimittäisin sitä nimenomaan tässä yhteydessä siksi hengelliseksi aspektiksi, joka tasaveroisena komion sivuna rajaa mieltä ydessä fyysisen ja psyykkisen kanssa. 

Käsittääkseni juuri dualistinen lähtökohta estää vielä nykyisiäkin tutkijoita tätä havaitsemasta.
Samaisen Wikipedian artikkelin mukaan Ishvaran merkitys hinduteksteissä vihtelee aikakaudesta, koulukunnasta yms. riippuen. Joissakin teksteissä se ihan selvästi tarkoittaa jotain jumalolentoa.
Mitä Patanjali sillä on tarkoittanut, se ei tärkeää, koska ohjeisto on kokonaisuutena todella hyvä.

On myös hyvä muistaa, että kaikki se, mitä nykyään kutsutaan tieteeksi, on saanut alkunsa uskonnon piirissä, tai ainakin sen intensiivisen vaikutuksen alla.
Kehitys on vain pikkuhiljaa kuorinut kerroksen kerrokselta uskonnon huuhtaata pois.
Huomattava osa mystiikkaa poistui esim. silloin, kun ukkosen alkuperä opittiin jäljittämään sähköön.
Tähtäimenä näyttää siis olevan se, että ymmärrys lisääntyy kierros kierrokselta hermeneuttisessa kehässä.
Huuhaankaan ei siis pidä antaa häiritä, joskaan sitä ei ole mitään syytä hyysätä.
Kaikkein tärkeintä on tiedostaa, mitä on tekemässä ja mihin on pyrkimässä.

Mainitsin, että teosofit tekevät parhaansa saadakseen huuhaan säilymään ja lisääntymään ympätessään mm Joogasutria omiin oppeihinsa. Mutta kun heitä siitä moittii, pitää myös antaa tunnustusta jopa ylistystä siitä, että nimenomaan  juuri he ovat pitäneet huolta, että uusia käännöksiä ja vanhojen uusia painoksia on ollut saatavilla.

 Tärkein ohje: samaistumattomuus..

Tärkeimpänä ohjeena omalta osaltani sanon, että ei pidä samaistua mihinkään mitä lukee ja kuulee, vaan meditoida se omassa mielessään niin että mieli on avoimena, ja kaikki ennakkoasenteet ja ulkoiset suggestiot väistyvät.

8.1.2016

Noosfääri

 


Noosfääri  ja isä Pierre

 


"The day will come when, after harnessing space, the winds, the tides, and gravitation, we shall harness for God the energies of Love. And on that day, for the second time in the history of the world, we will have discovered fire."

Sana sfääri on tullut ihmisille tutuksi viime vuosisadalla moneenkin maailmankuvamme laajenemiseen liittyen.  Mm. radiotekniikan piirissä tunnetaan erilaisia sfäärejä jotka ympäröivät maapalloa kuin mitkäkin saturnuksen renkaat, ja jotka vaikuttavat suoranaisesti radioaaltojen käyttäytymiseen.
Sfääri tulee kreikan sanasta "sfaira", tarkoittaen palloa, mutta alunperin sitä käytettiin kuvaamaan taivasta, jonka käsitettiin olevan se miltä se nykyisinkin näyttää, nim. pallon muotoinen kansi toisen pallon, maan, yllä. Käsitteen  idea varsinaisesti sisältyy siihen, että pallon muotoinen kappale yleensä osoittautuu erilaisista kerroksista koostuvaksi.
 Konkreettisimmin tämän koemme ilmakehässä.
Se onkin yksi tuntemistamme sfääreistä,  nimittäin atmosfääri.
Sen lisäksi tunnemme, tai ainakin tiedämme, ionosfäärin, stratosfäärin jne, jotka nekin ovat samalla tavoin palloamme ympäröiviä.
Biosfääri on hyvin keskeinen käsite aikamme vihreässä ajattelussa.
Vladimir Vernadskij'n esityö
Biosfäärin lanseerasi ensimmäisenä ukrainalainen tiedemies
Vladimir Ivanoviĉ VERNADSKIJ (venäjäksi Владимир Иванович Вернадский, ukrainaksi Володимир Іванович Вернадський, (1863-1945) .
Biosfääri tarkoittaa sitä kerrosta pallossamme missä elollinen  mahdollista, ja siis tapahtuu. Senkin havaittiin pian ympäröivän aukottomasti koko maapallomme. Siksi sfääri-nimitys on paikallaan

Lisäksi hän toi sitten käsitteen noosfääri, joka tarkoittaa henkisen toiminnan mahdollistavaa kerrostumaa pallollamme.

Minua ihastuttaa tässä nimenomaan fraktaalinen johdonmukaisuus: kun kerran elollisen fyysistä puolta luonnehtiva biosfääri on kiistämätön tosiasia, niin täytyy olla vastaava sfääri joka luonnehtii sen henkistä puoleta.

Maailman sielu
Tätä sfääriteoriaa kehitteli  Pierre Teilhard de Chardin, isä Pierre (hän oli todellakin katolisen pappisvihkimyksen saanut jesuiitta).  Hän näki, että jumalan luomistyö etenee siinä järjestyksessä, että kaikki luotu leviää lopulta ympäri koko maapallon, kuten biosfäärin tarkastelu osoittaa. Noosfääri puolestaan merkitsi hänelle, ei enempää eikä vähempää kuin koko maailmaa ympäröivää sielua.

Teosofit ym ovat tuoneet kaikenlaisia ”kosmisia kristuksia” ja ”kristus-prinsiippejä” yrittäessään mystifioida tämä maailma, mutta isä Pierre onnistui pukemaan samat väittämät lähes ymmärrettävään muotoon.
Hänen kirjansa pölyttyvät kirjastojen varastohuoneissa, jos niitä ylipäätään onkaan niissä. Vain yksi on suomennettu, nim. Tapaus ihminen, mahtava filosofinen tutkielma ihmisen olemuksesta.
Veikkaanpa, että ne sieltä vielä kaivetaankin kunhan aika on kypsä.
Isä Pierre

Pierre Teilhard de Chardin oli pappiskasvatuksen saanut paleontologi, joka tuli maailman kehityksestä vähän toisenlaisiin päätelmiin kuin kollegansa
 kummallakaan sektorilla. Siis kirkon piirissä ja tiedeyhteisössä.
 

Hän saavutti mainetta erityisesti ns. Pekingin ihmisen kaivausten yhteydessä. Kyseessä on luulöytö jolla on ollut hyvin suuri vaikutus siihen kuvaan mikä on muotoutunut  ihmisen kehityksestä. Kyse on 250000-400000 v. sitten eläneestä homo erectus lajista.

Pierren esi isä (Pekingin ihminen)


 Työ fossiililöytöjen parissa ei aiheuttanut hänen kaksitahoista välirikkoaan, vaan hänen filosofiset yleistyksensä luonnon järjestyksestä.
Hän mm. totesi, että ”Luonnolla on kaksi erityistä ominaisuutta, nimittäin ääretön tuhlaavaisuus, mikä ilmenee vaikkapa kaikessa lisääntymistapahtumissa, kun simeneiä, siittiöitä ym tuotetaan myriaadeja määriä siinä missä vain pari kolme niistä toteutuu lisääntymisenä, ja toisaalta täydellinen välinpitämättömyys yksilöistä, mikä ilmenee vaikka mistä kehityshistoriasta lähemmin tarkasteltuna” (muistinvarainen lainaus kirjasta ”Tapaus ihminen”

No niin, se millä hän mullisti katolista teologiaa ja myöskin tiedettä, sisältyy melkein alussa olevaan englanninkieliseen mottoon, joka suomennettuna on suurinpiirtein tällainen:
"Tulee päivä, sitten kun avaruus, tuulet, vuorovesi, ja painovoima on valjastettu, me valjastamme Jumalan rakkauden energiat. Ja sinä päivänä, toisen kerran maailman historiassa, olemme keksineet tulen."

On selvää että Vatikaanin Pyhä Isä ei moista puhetta sietänyt alaiseltaan, ja niinpä isä Pierreltä otettiin pois saarnaamisoikeus.
Yhtä selvää on, että kollegat tiedeyhteisössä eivät ymmärtäneet moisia rakkauden energian valjastuspuheita tiedemiehen suusta, ja sillä suunnalla hänet sitten vaiettiin kuoliaaksi.

Dualismin umpikuja

Isä Pierre näyttää näin kiilanneen asiat entistä tiukemmin siihen reikään jonka paavalilais-augustinolainen dualismi muodostaa: ristiriita materiaalisen ja henkis-hengellisen välillä osoittautuu ylivoimaiseksi ratkaista.
Kyse näyttää olevan kummassakin tapauksessa dualistisen ajattelutavan läpitunkemasta maailmankatsomuksesta, joka ei pysty näkemään maailman muuttamiseksi muita menetelmiä kuin rukoilemisen, siis viimekädessä ns. myönteisen ajattelun, jolla yritetään manipuloida... niin, mitä?  Voiko tiedemies ikinä uskoa että aineelliseen maailmaan voidaan vaikuttaa rukoilemalla!

 Trialismi johtaa väljemmille vesille

Minä en pidä isä Pierren tulkintaa periaatteellisesti  vääränä.
Hän käsitti tuon kaikenkattavan sfäärin olevan ihmiskunnan kollektiivinen mieli.
Mutta isä Pierre oli dualisti, kuten kirkonmiehet aina, ja tiedemiehet useimmiten!


Trialistinen paradigma, joka näkee ihmisen kolmitahoisena, joutuu melkein pakosta paljastamaan, että nuo kolme sivua ovat kosketuksissa ulkomaailman kanssa. Erityisesti toisten ihmisten vastaavien sivujen kanssa.
-Tunnemme fyysistä vetovoimaa, sekä monenlaisia fyysisiä tuntemuksia fyysisessä kosketuksessa toisiin ihmisiin ja eläimiin. Enkä voi olla korostamatta, että tuo osoittautuu aina molemminpuoliseksi!
-Tunnemme sielujen sympatiaa, henkistä sukulaisuutta, ihmisten ja eläinten kanssa.
-Tarvitseeko vielä todistaa jokin jumalan olemassaolo ja persoonallinen tahto jotta voisi ymmärtää, että se kaipaus mikä ihmisellä on hartauselämään, on myös todellinen, sisäinen, inhimillinen ominaisuus.


Trialistinen lähestymistapa paljastaa rajapinnan ihmisen sisimmän ja ympäröivän maailman välillä.
Ja koska se näkee ihmisen kolmitahoisena, ei sen tarvitse törmätä mihinkään näennäisiin mahdottomuuksiin. Se näkee, että kukin olemuksemme puoli on yhteydessä ulkomaailmaan omien spesifisten edellytystensä kautta.
Henki on objektiivista todellisuutta, koska sen olemassaolo on yksinkertaisesti koettavissa omassa mielessämme, Samassa mielessä, jossa koetaan muutkin olemassaolomme ilmentymät. Missään muualla kuin omassa mielessämme emme koe mitään.
 

Fyysisessä maailmassa muodostamme usein fyysisiä kontakteja. Sitä voidaan kutsua vaikkapa piirileikiksi.
Henkisessä maailmassa muodostamme mitä ilmeisimmin saman tapaisia kontakteja, jolloin henkiset, sielulliset sivumme ominaisuuksineen ovat kontaktissa toisiinsa.
Onko enää kaukaa haettua, että hengelliset minämme ovat vastaavasti kosketuksissa toisiinsa.
Jos täten muodostuvaa kollektiivista tietoisuutta halutaan kutsua noosfääriksi, se sopii mainiosti.
Luulen, että riita sen nimestä onkin helpompi välttää kuin se riita mitä käydään jumalan nimestä, sillä trialistinen katsantotapa johtaa trialistisiin käytäntöihin, ja se merkitsee enenevässä määrin yhteisiä kokemuksia.

Yhteiset kokemukset yhdistävät.