Vieraantuminen
Yksilön ja yhteiskunnan oravanpyörä
Meitä vaivaa kokonaisvaltainen
vieraantuminen.
Yksilötasolla se ilmene
kaikessa siinä minkä jäljitämme pahoinvointimme syyksi:
Liikalihavuus on seurausta
ylensyönnistä. tiedämme että se on väärin, mutta kuitenkin teemme sitä.
Vieraantumista osoittaa se, että teemme sitä vaikka tiedämme sen vääräksi.
Liikakulutus ei rajoitu
pelkkään syömiseen, vaan siirtyy kaikkeen mitä teemme: Vaatteiden, talon, auton
on oltava parempia, isompia, nopeampia senkin jälkeen, kun pukeutumisen,
asumisen ja liikkumisen tarpeet on tyydytetty; ja tälle ei näytä olevan mitään
kattoa.
Jopa vapaa-ajan vietossa
ylitämme rajat; jokainen krapulasta kärsinyt tietää, että sen olisi voinut
välttää tai ainakin minimoida lopettamalla ajoissa. Kuitenkin olemme tehneet
kapakoiden aukioloaikojen pituudesta vapauden symbolin.
Yhteiskunnallisella tasolla
sama vieraantuminen näkyy talouselämän pöhötautina. Monimutkaiset taloudelliset
lait, jotka estävät hyödykkeiden nykyisellään
täysin riittävän määrän jakamisen kaikkien hyödyksi, on palautettavissa yksilön
potemiin vaivoihin; ne ovat saman asian kaksi eri puolta, onhan ihminen
sosiaalinen eläin.
Kaikki näkevät, että kehitys
on käymässä vikaan, kun riistämme maata enemmän kuin se kestää.
Ihmisten enemmistöllä näyttää
olevan käsitys siitä, millaista on luonnonmukainen elämä, ja siihen pyrimme
aina toisinaan palautuman, etupäässä loma- ja vapaa- aikoina.
Tiedämme kyllä mikä on oikein
mutta silti teemme väärin.
Joku osa meissä tietää, miten
olisi tehtävä mutta emme siltikään tee sitä. Siihen ei tunnu löytyvän
menettelytapaa. Joku loppuunpalanut virkamies tai kaikkeen kyllästynyt pohatta
aina välistä keksii, että palaamalla takaisin luontoon asia ratkeaa. Kukaan ei
näytä sitäkään osaavan kunnolla, vaan kaikille käy kuin Lev Tolstoille: kuolee
yksinäisenä, hylättynä, ja lisäksi väärin ymmärrettynä syrjäisellä
rautatieasemalla, ja mikään ei ole muuttunut…
Kuitenkin meillä on avaimet
tämän asian ratkaisemiseen sekä
yksilökohtaiesti että yhteiskunnallisesti.
Meidän kaikkien sisimmässä on
joku, joka tietää, miten asiat ovat.
Sielullisen tason päätökset, jotka ohjaavat tavanomaista käytöstämme, ovat sidotut
sielullisiin lakeihin, joista logiikan laki on vaikuttavin.
Tämä johtaa ylireaktioon,
koska se käskee maksimoimaan saatavissa olevan hyvän mutta ei näe, että hyvä on
hyvä vain määrättyyn rajaan.
Raja on siinä että luonnosta
otetaan vain niin paljon kuin se kykenee tuottamaan.
Omaa rajamme on siinä, kun
ravinnon tarve on tyydytetty ja jano sammutettu.
Näin pitkälle pääsemme
sielullisin, loogisin keinoin. Tuon siis ”sanoo meille järkikin”
Tässä kohtaa olisikin sitten
toimeenpanon aika, mutta näköjään tarvitaan vielä jotakin muuta kuin tieto
siitä
Hengellisyys
Sillä mitä muuta on
sopusointu luonnon kanssa kuin sen tunnustamista, että meillä on luonnon kanssa
yhteinen henki. Ja jotta tämän voi ymmärtää, kannattaa ajatella asia eläimen,
kuten koiran tai kissan, kautta. Ei niiden alkuperäinen animismi selvästikään
edellytä mitään jumalaa niiden itsen ulkopuolisena voimana; ne yksinkertaisesti
ovat sitä mitä ovat!
Niin voisimme mekin olla mutta
kun emme ole.
Mistä sen löytää?
Henki ja hengellisyys
mielletään yleisesti uskonnon piiriin luuluvaksi, ja siksi monet tiedemiehet,
poliitikot ja käytännöllisesti ajattelevat ihmiset haluavat pitää sen visusti
syrjässä omasta toiminnastaan.
Jossakin historian hämärässä on
todella ilmaantunut tarve palvoa jotakin, koska jäänteitä kulteista ja niihin
liittyvistä rituaaleista on näkyvissä kaikissa ihmistä koskevissa löydöissä.
Pidämme ilmiötä nimenomaan ihmistä koskevana,
koska eläinkunnassa ei kultteja tavata.
Mikään ei kuitenkaan ilmaannu
tyhjästä, ja koko biologian historia osoittaa, että jokainen lajin uusi
ominaisuus on kehittynyt aikaisemmin vallinneen paikalle.
Niinpä nisäkkäiden 4 raajaa
kehittyivät evien paikalle, (jollei sitten päinvastoin), ollen alkumuotona
ilmeisesti värekarvat, joita liikkumiselimiä näkee mikrobimaailmassa
monisoluisista alkaen. Kyse solujen erikoistumisesta.
Aivojen kehitys on on nähtävä
samanlaisena jatkumona, jonka alkupää on jossakin siellä missä ensimmäiset
hermosolut ketjuuntuivat muodostaen alkeellisen tiedotuskanavan muulle
solukolle.
Koska näin on fyysisessä maailmassa,
on oletettava, että jotain oli myös sen jatkumon alkupäässä, joka tunnetaan
nykyisin uskonnollisena hartautena.
On oletettavaa, että oli
jotakin, jonka tilalle tämä tuli jo ennen kuin ihmisen historia alkoi.
Ihmisen ja muun eläinkunnan
välillä vallitsee lainalaisuus, että kaikki mikä ihmisestä löytyy, on jossakin
alku- tai itumuodossa löydettävissä koko eläinkunnassa.
Siitä seuraa, että se tila,
jonka uskonto jumalineen täytti, täytyi olla ennen ihmistä; se, tai ainakin
merkkejä siitä, pitää löytyä nykyisiltä, meitä alemmalla tasolla olevilta,
eläimiltä. Koirilta, kissoilta, hevosilta. Sekä niitä alemmalla tasolla
olevilta, matelijoilta, liskoilta, perhosilta…
On siis syytä verrata eläinten
ja ihmisten käyttäytymistä toisiinsa.
Yksi jälki voisi löytyä siitä,
että uskontoon liittyy (jumalat poislukien) määrättyjä toistuvia kuvioita.
Tietysti voidaan luetella
pitkä rivi erilaisia ulkoisia tunnusmerkkejä, kuten pyhiä paikkoja, temppeleitä
jne, mutta itse jos kultit ja uskomukset jätetään syrjään, niin hartauden
harjoittamisen menetelmistä taitaa jäljelle jäädä vain toistuvuus ja rituaalit.
Niin paljon kuin ne eroavatkin toisistaan ne ovat kuitenkin se mikä on yhteistä
kaikilla uskonnoilla.
Ja kaikki ne palvelevat
pyrkimystä hartauteen. Tämä on uskontojen taholla selitetty yhteydeksi
jumalaan.
Mutta jos etsimme sitä
hartautta mikä täytyi tässä paikalla olla juuri ennen kuin jumalat
ilmaantuivat, voiko se olla muuta kuin pyrkimys sopusointuun luonnon kanssa!
Ja nyt ei olekaan enää pitkä
matka siihen mitä kaikki eläimet tekevät. Kukin niistä pyrkii sulautumaan
luontoon niin hyvin kuin mahdollista.
Tämä merkitsee, että niin
raakaa puuhaa kuin ravinnon hankkiminen onkin, (se on sitä kaikilla, myös
kasvissyöjillä), niin kuvaan kuuluu kaikkialla myös kohtuus. Harva eläin tappaa enemmän kuin pystyy
kerralla syömään; ainakaan yksikään ei tapa pelkästään tappaakseen.
Myös kaikkiin tunnettuihin animistisiin
uskontoihin kuuluu olennaisesti tämän tapainen kohtuullisuus: kalastaminen
lopetetaan kun arvellaan että päivän eväät on koossa.
(Eikö vain kertomus mannan syönnistä Exodus-kirjassa kuvasta tähän viittaavaa atavismia, sitähän sai
”jumalan määräyksestä” koota vain yhdeksi päiväksi kerrallaan).
Sopusoinnun irvikuvat
Jos hyväksymme tämä luonnollisen
sopusoinnun tavoittelun hartauselämän alkuperäksi ja lähtökohdaksi, joudumme
toteamaan, että uskonnot ovat muuttaneet sen irvikuvaksi, ellei suorastaan alkuperäisen
vastakohdaksi.
Tämä on tapahtunut dualistisen
paradigman myötä, joka taas on pinttynyt paikalleen juuri siitä syystä, että jumalat
ottivat paikan oman hengellisyytemme määrääjänä.
Jos alkeelliset ihmiset, ja heitä
ennen eläimet, osasivat tyydyttää hartauselämänsä tarpeet niin, että myös
luonnon tasapaino oli turvattu, se merkitsee, että alkuihmisen (ja eläimen)
täytyy kokea itsensä jotenkin sellaisena, että hän pystyi ottamaan vastaan
viestejä suoraa luonnosta.
Sanalla sanoen siinä
tarvittiin hengellisyyttä jossa yksilön henki keskustelee suoraa luonnon hengen
kanssa.
Kun uskonnot ovat tuoneet
kaikkialle mukanaan pappeuden (shamanismikin on sitä!), jonka välittömänä
seurauksena hengellinen minämme siirtyi itsemme ulkopuolelle, on pääteltävä,
että uskonto edellyttää dualismia.
Uskonnosta, ja sen myötä
dualismista, vapautumien onkin ainoa mahdollisuus selvitä siitä väärän
käyttäytymisen oravanpyörästä johon olemm ajautuneet.
Trialistinen paradigma,
tarkastelutapa, avaa uuden näkymän tähän asiantilaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kaikki on sallittua kunhan vain koskee kulloistakin asiaa.