![]() |
Tämä aikajana kannattaa pitää mielessä aina kun arvioi Raamatun tekstien painoarvoa. |
Sananselityksen suurstrategia
Sananselityksellä tarkoitan kaikkien uskontojen edellyttämää vanhojen kirjoitusten sisältämien ristiriitaisuuksien poisselittämistä, joka on etupäässä papiston tms. hengellisen kastin tehtävänä.
Näin se toimii:
Nykyaikaisessa
kristillisessä sananselityksessä suunnataan katseet 2000 vuoden takaisiin
tapahtumiin.
Sen
lisäksi sekä nykyiset että 2000 vuoden takaiset sananselittäjät
suuntaavat katseemme ”Vanhan testamentin” tapahtumiin.
Siitä
tuleekin melkoinen salaatti, sillä fundamentalistisenkin
käsityksenkin mukaan nyt mentäisiin yli kuudentuhannen vuoden
takaisiin tapahtumiin, mutta alaa voittaneen tieteellis-historiallisen
maailmankuvan mukaan vuosimiljoonien takaisiin tapahtumiin, jotka
käytännössä merkitsevät jokamiehelle suurin piirtein samaa kun
myriaadit, ts. ovat täysin hahmottamiskykymme ulkopuolella.
Mutta
yksi solmukohta, missä todellisuus astuu mukaan tarkastelukulmaan, löytyy tästä kvasijatkumosta.
Kyse
on exiilin eli
pakkosiirtolaisuuden
ajasta.
Kyseinen tapahtuma alkoi joko vuonna 587 tai 586 ennen eaa. , ja
noinkin tarkka ajanmääritys on mahdollinen siksi, että sen kuvauksissa on ensimmäisen kerran kyse ajoista, joista saadaan kosolti tietoa myös muista, historiallisista lähteistä.
Tuohon aikaan liittyviä kirjoituksia on kokonainen rypäs; niitä on
vaikea sijoittaa kronologiseen järjestykseen, koska kaikkia on
toimitettu jälkikäteen niin että edes tekijöistä ei pystytä
sanomaan oliko kullakin kirjalla niitä yksi vai useampia. Molemmista löytyy viitteitä puolesta ja vastaan.
Mutta lisäksi tuohon aikakauteen liittyy leimaa antavana se
aikaisemmin mainittu seikka, että itseasiassa myös kaikki exiiliä
edeltäneitä aikakausia käsittelevät kirjat on vähintäänkin
toimitettu, jollei peräti kirjoitettu juuri exiilin aikana, tuolloin
vallinneen poliittisen tarpeen kontekstissa.
Joitakin exiilin ajan kirjoituksia
Laitan tähän selostuksenomaisesti Wikipediasta koottuja
kuvauskatkelmia muutamista näistä kirjoista.
Kirjoittajista en tiedä sen tarkempaa kuin että Wikipediassa on
melko hyvä himphamppusuodatin; kuka hyvänsä lukija saa nimittäin
käydä kirjoittamassa uusiksi havaitsemansa virhekohdat. Tietämäni
mukaan tätä mahdollisuutta käytetään ahkerasti.
Kirjoittajat lienevät kristittyjä teologeja, eksegeetikkoja,
historiantutkijoita jne, jotka katselevat asioita siinä
nykyaikaisessa hengessä, joka saa fundamentalistit raivoihinsa.
Leimallista näille selostuksille on, että kirjoittajat syrjäyttävät lähdekriittisen näkökulman tyystin ja profeettojen kertomia höpötyksiä "jumalan ilmoituksesta pidetään ilman muuta totuusarvoltaan yhtäläisinä todennettavien faktojen kuten vuosilukujen, hallitsijain nimien yms kanssa.
1. "Danielin kirja
Sen muokatun version Danielin
kirjasta, joka meillä on nykyään, ajoitus perustetaan tekstissä
oleviin elementteihin, pikemmin kuin kirjassa mainittuihin
kuninkaallisiin ja muihin hahmoihin liittyviin päivämääriin ja
vuosilukuihin. Esimerkiksi kuningas Nebukadnessarin nimestä, joka
Jeremian ja Hesekielin kirjoissa on muodossa "Nebuchadrezzar",
esiintyy Danielin kirjassa muodossa "Nebuchadnezzar", joka
on myöhempi muoto kuin edellinen. Lisäksi musiikki-instrumenteilla
on kirjassa kreikkalaiset nimet, ei heprealaisia, kuten voisi
olettaa. Tämä antaa olettaa kirjoittamisen tapahtuneen
hellenistisenä aikana.
Useat tulkitsijat löytävät
Danielin kirjasta viittauksia, jotka kuvastavat seleukki-kuninkaan
Antiokhos IV Epifaneen (175–164 eaa.) toimeenpanemia Israelin
vainoja, ja niin muodoin ajoittavat tekstin hellenistiselle ajalle.
Tämän päätelmän teki jo kolmannella vuosisadalla filosofi
Porfyrios. Katso myös: Eenokin kirja.
Toisaalta Danielin kirjan 9.
luvussa[1] mainitaan seitsemänkymmentä vuosiviikkoa (490 vuotta),
laskettuna siitä kun annettiin käsky Jerusalemin
uudelleenrakentamiseen siihen hetkeen kun voideltu ruhtinas saapuu,
pahat teot sovitetaan ja iankaikkinen vanhurskaus tuodaan. Samoissa
jakeissa mainitaan myös voidellun tuhoaminen ja että "kaupungin
ja pyhäkön hävittää hyökkäävän ruhtinaan väki". Nämä
on kristillisessä perinteessä tulkittu Jeesusta koskeviksi
ennustuksiksi, sekä tätä seuraavia tapahtumia, Jerusalemin ja sen
temppelin tuhoamista roomalaisten toimesta koskeviksi. 490 vuotta
lasketaan tässä alkaneeksi Artakserkseen seitsemännestä
hallitusvuodesta,[2] eli vuodesta 457 eaa, jolloin kolmas ja
viimeinen erä juutalaisia palasi Babylonin vankeudesta."
2. "Jesajan kirja
Jesaja eli 700- ja 600-lukujen
vaihteessa eaa. Jesaja oli osa yläluokkaa, ja se voidaan päätellä
myös siitä, että hänellä oli aina pääsy kuninkaiden puheille.
Hän profetoi neljän kuninkaan, Ussian, Jotamin, Ahasin ja Hiskian,
aikana. Hän oli lojaali kuningas Hiskialle, mutta oli eri mieltä
tämän kanssa tämän pyrkimyksistä tehdä liitto Egyptin ja
Babylonian kanssa Assyrian uhkaa vastaan. Legendan mukaan Jesaja
kärsi marttyyrikuoleman vuonna 687 eaa. valtaan nousseen Manassen
kaudella.
Yksi eniten väiteltyjä asioita
tutkijoiden keskuudessa Jesajan kirjan suhteen on näkemys useammasta
kuin yhdestä kirjoittajasta. Suurin osa tutkijoista kannattaa kahta
kirjoittajaa, pitäen rajana kirjan lukua 39. Heidän mukaansa
ensimmäisen osan kirjoitti Jesaja 700-luvulla eaa., ja toisen osan
ns. Deuterojesaja pakkosiirtolaisuuden jälkeisenä aikana. Ne jotka
kannattavat näkemystä kolmesta kirjoittajasta, jakavat kirjan
toisen kerran luvun 55 kohdalta. Heidän mukaansa ns. Tritojesaja on
lisännyt kirjaan vielä sen jälkeen uusia osia.
Tutkijat katsovat, että kirja
jakaantuu ainakin kahteen osaan. Ensimmäinen osa koostuu luvuista
1-39. Tutkijat katsovat, että sen on kirjoittanut joko profeetta
Jesaja tai hänen seuraajansa, jotka kirjoittivat hänen sanansa
ylös. Toinen osa koostuu luvuista 40-66. Useat tutkijat ovat
kyseenalaistaneet, että Jesaja olisi kirjoittanut sen.
Näkemystä vain yhdestä
kirjoittajasta on vastustettu lähinnä seuraavista syistä:
Anonymiteetti: Jesajan nimeä ei
yhtäkkiä käytetä lainkaan luvuissa 40-66.
Tyyli: Kirjan tyyli vaihtuu
äkillisesti luvun 40 jälkeen.
Historiallinen tilanne: Jos
kirjoittajia olisi ollut vain yksi, hänellä olisi pitänyt olla
yksityiskohtaista tietoa ajasta 150 vuotta kuolemansa jälkeen. (nim.
Kyyros II Suuri, joka vapautti kansan Babylonin vankeudesta ja josta
kirjassa puhutaan ennustuksen muodossa jakeissa Jes. 44:28 ja 45.1
Tämä keskustelu on saanut useimmat
tutkijat ajattelemaan, että Jesajan kirja on nykymuodossaan laajan
muokkauksen tulos, ja että siinä annetut lupaukset Jumalan
suorittamasta pelastuksesta on uudelleentulkittu juutalaisen kansan
tarpeisiin pakkosiirtolaisuuden aikana ja heidän palattuaan Juudan
maahan. Koska kirjaa on vaikea tulkita selkeänä historiallisena
selontekona, tutkijat ovat pyrkineet tutkimaan sitä kirjallisena
kokonaisuutena. Nykyinen tutkimus pyrkii tutkimaan kirjan
intertekstuaalisuutta, eli sitä, millä tavoin myöhemmät
muokkaajat ovat yhdistelleet kirjan eri tasoja toisiinsa."
3."Jeremian kirja
Jeremian kirja kertoo juutalaisen
profeetta Jeremian profetioista ja hänen elämänsä ympärille
sijoittuneista tapahtumista. Jeremia eli siihen aikaan, kun Juudan
kuningaskunta kukistui babylonialaisten vallan alle ja Salomon
temppeli tuhottiin. Ei tiedetä, milloin ja missä oloissa kirja sai
nykyisen muotonsa.
Jeremia (hepreaksi יִרְמְיָהוּ,
Yirməyāhū) oli Hilkian poika, Vanhan testamentin profeetta. Hänen
kirjoittaminaan pidetään Jeremian kirjaa sekä Valitusvirsiä;
lisäksi hänen katsotaan kirjoittaneen myös 1. Kuninkaiden ja 2.
Kuninkaiden kirjan, joissa käsitellään molempien valtakuntien
(Juudan ja Israelin) historiaa siitä lähtien, mihin Samuelin kirjat
päättyvät (ts. Daavidin koko Israelia koskeneen hallituskauden
jälkipuoliskolta), molempien valtakuntien loppuun saakka.
Jeremia oli pappissukua, kotoisin
Anatotista, Benjaminin heimon alueelta. Hänen isänsä oli pappi
Hilkia. Jeremian isä oli hyvin todennäköisesti Itamarin sukuhaaraa
ja mahdollisesti Abjatarin jälkeläinen, papin jonka kuningas Salomo
poisti pappispalveluksesta. Herran sana tuli hänelle Juudan
kuninkaan Josian, Amonin pojan, kolmenatoista hallitusvuotena.
Herra puhui hänelle vielä kuningas
Jojakimin, Josian pojan, aikana ja sen jälkeen aina kuningas
Sidkian, Josian pojan yhdenteentoista hallitus vuoteen saakka, jonka
viidentenä kuukautena Jerusalemin asukkaat ja Juudan kansa vietiin
pakkosiirtolaisuuteen Babyloniaan.
Josia taas oli yksi Juudan
kuninkaista. Hän tuli kuninkaaksi isänsä Aamonin murhan jälkeen
kahdeksanvuotiaana ja hallitsi 31 vuotta. Josia teki sitä, mikä on
oikein Herran silmissä. Hän kulki kaikessa esi-isänsä Daavidin
teitä... Hallituskautensa puolivälissä temppelistä löytyi
sattumalta kirjakäärö, joka oli lakikirja. Kun kirjakääröä
luettiin Josialle, hän tuskastui ja tajusi sen hirveän synnin,
jonka hänen isoisänsä Manasse oli tehnyt. Hän päätti puhdistaa
temppelin assyrialaista epäjumalista ja muutenkin
jumalanpalveluselämän.
Joojakim oli yksi Raamatussa
mainituista Juudan kuninkaista. Hänen alkuperäinen nimensä oli
Eljakim, mutta Faarao Neko antoi hänelle uuden nimen. Hän oli myös
yksi Josian pojista. Hän tuli valtaan 25-vuotiaana, kun hänen
veljensä otettiin viralta, ja hallitsi 11 vuotta. Joojakimin
hallituskauden alkuvaiheissa Babylonia nujersi Egyptin, ja Joojakim
joutui tunnustamaan Babylonian ylivallan huolimatta Egyptiä kohtaan
tuntemastaan sympatiasta. Viimeisenä hallitusvuotenaan Joojakim
nousi kapinaan Egyptin tukeen luottaen. Nebukadnessar ja
babylonialaiset valloittivat koko maan ja aloittivat Jerusalemin
piirityksen noin vuonna 597eaa. Silloin Joojakim yllättäen kuoli,
ja kuninkaaksi tuli hänen poikansa Jojakin."
4." Hesekielin kirja
Hesekiel (יְחֶזְקֵאל
"Jumala vahvistaa", hepreaksi
Yəḥezqel) oli yksi Israelin profeetoista. Hän oli papin poika ja
toimi itsekin pappina Jerusalemin temppelissä. Hänellä oli vaimo,
kunnes hänet vietiin 26-vuotiaana pois pakkosiirtolaisuuteen vuonna
597 eaa.
Hesekielin kirja kirjoitettiin
israelilaisille, jotka elivät pakkosiirtolaisuudessa Babylonissa.
Siihen saakka heidän tapansa oli palvoa Jumalaa Jerusalemin
temppelissä.(Ei ollut,
vaan väitetään olleen.Minun huomautus)
Pakkosiirtolaisuus synnytti tärkeitä teologisia kysymyksiä. Kuinka
israelilaiset saattoivat palvoa Jumalaa, kun he olivat kaukana
kotimaastaan? Oliko Jumala vielä heidän saatavillaan? Hesekiel
käsittelee tätä ongelmaa. Hän selittää ensin, että heidän
pakkosiirtolaisuutensa on rangaistus heidän uskottomuudestaan, ja
tarjoaa toivoa maanpakolaisille, kunhan he palaavat takaisin Jumalan
luo. Hesekielin kirja on siis viesti toivosta sitä epätoivoisesti
tarvitseville.
Kirjan asemasta on käyty
vuosisatojen aikana paljon keskusteluja. Keskustelut eivät ole
koskeneet kirjan kirjoittajaa, sillä Hesekielin roolista ollaan
melko yksimielisiä. Sen sijaan on keskusteltu siitä, tulisiko
kirjan kuulua Raamatun kirjojen kaanoniin. Tämä ei ole johtunut
siitä, että kirjan profeetallista sanomaa ja jumalallista
inspiraatiota olisi epäilty, vaan siitä, että se on melko
vaikeaselkoinen, ja oppimattomat saattaisivat tulkita sitä väärin.
Kirjan ensimmäistä lukua ei ole yleensä luettu synagoogissa, ja
kirjan lukeminen yksityisyydessä oli kielletty alle 30-vuotiailta.
Ennen vuotta 1924 kukaan ei ollut
kyseenalaistanut Hesekielin kirjan kirjoittajan henkilöllisyyttä.
Suurimmalle osalle tutkijoista on ollut selvää, että kirjan on
kirjoittanut yksi henkilö, sillä se osoittaa yhtä ajattelutapaa ja
kirjoitustyyliä. Vuonna 1924 kehitettiin kuitenkin teoria, että
1103 kirjan jakeista olisi lisätty vasta myöhempinä aikoina.
Siitä lähtien tutkijat ovat
jakaantuneet asian suhteen. W. Zimmerli on ehdottanut, että kirjan
alkuperäinen sanoma vaikutti myöhempään koulukuntaan, joka lisäsi
siihen syvempää ymmärrystä profetioista. Muut tutkijaryhmät,
kuten M. Greenbergin johtama ryhmä, pitävät kirjaa edelleen
enimmäkseen Hesekielin itsensä kirjoittamana.
Ajoitus
Hesekielin kirja voidaan ajoittaa
perustuen Hesekielin kuningas Jojakinin hallintokauden tapahtumiin
tekemiin viittauksiin. Monien kirjan lukujen alussa on jopa sanottu
suoraan, milloin se on tapahtunut. Esimerkiksi kirjan alussa
sanotaan, että näky tapahtui kun "oli kolmaskymmenes vuosi,
neljännen kuun viides päivä [..], kuningas Jojakinin
pakkosiirtolaisuuden viides vuosi". Näiden avulla voidaan
ajoittaa sekä Hesekielin elämä että hänen profettana toimimansa
aika melko tarkasti.
Hesekielin kirja kirjoitettiin alun
perin 25 vuoden aikana vuosien 593 ja 571 eaa. välillä. Kirjat
vaikuttavat kirjoitetun kahdessa jaksossa tämän Hesekielin 25
vuotta kestäneen profetoimisen aikana. Ensimmäinen jakso, joka on
tarkoitettu Juudan ylemmille luokille, kirjoitettiin vuosien 593 ja
586 eaa. välillä. Toinen jakso, joka on kirjoitettu vuosien 586 ja
571 eaa. välillä, käsittelee hänen ennustuksiaan kansan
pelastumisesta.
5. Hoosean kirja
Hoosea profetoi Israelin
kuningaskunnassa kuningaskunnan historian synkimmän ja
melankolisimman vaiheen aikana, kun se kukistui 700-luvulla eaa.
Kirjan alussa luetellaan sen tapahtumien sijoittuvan Juudan
kuninkaiden Ussian, Jotamin, Ahaan ja Hiskian, ja Israelin kuninkaan
Jerobeamin aikaan. Hoosea oli siis Jesajan aikalainen.
Hoosean elinaikana Israelin
kuningaskunnan kuninkaat, heitä tukeneet ylimykset ja papit olivat
jättäneet kansan tilaan, jossa he luopuivat Jumalan Mooseksen
kirjoissa antamasta laista. Ihmisten synnit, mukaan lukien pappien ja
hallitsijoiden synnit, sai aikaan suuren kansallisen katastrofin.
Kirjassa mainittuja ja kritisoituja syntejä olivat muun muassa
epäjumalien palvominen, epäpyhyys, murhat, haureus, väärät valat
ja varkaudet. Epäjumalista palvottiin erityisesti Baalia,
kanaanilaista hedelmällisyyden jumalaa. Muut synnit seurasivat
tästä. Hoosea, kuten muutkin 700-luvun
eaa. profeetat, julisti, että jos kansa ei luovu
synneistään, Jumala sallii valtakunnan tuhoutua, ja kansa viedään
vankeuteen Assyriaan, seudun tuon ajan suurimpaan."
Esran
ja Nehemian kirjat ovat meidän teemamme kannalta keskeisiä sikäli,
että ne liittyvät aikaan jolloin kulminoitui pakkosiirtolaisuudessa
alkanut kehitys. Seuraavassa Wikipedian kuvausta näistä kahdesta
kirjasta:
6. "Esran kirja
Esra oli Esran kirjan mukaan
juutalainen pappi ja kirjanoppinut. Häntä on usein pidetty
varsinaisen lakiin perustuvan juutalaisuuden perustajana.
Esran kirjan mukaan kuningas
Artahsastan (Artakserkses) antoi lähtöluvan Esralle vuonna 457 eaa.
Esra sai luvan viedä kultaa ja hopeaa Jerusalemin
uudelleenrakentamiseen. Esran joukko oli suhteellisen pieni –
vajaat kaksikymmentätuhatta juutalaista – verrattuna aikaisemmin
muuttaneiden lukumääriin. Esra sai valtuudet asettaa tuomareita ja
lakimiehiä tuomitsemaan lainrikkojia kuolemaan tai vankeuteen. Hän
sai juutalaiset luopumaan pakanallisista vaimoistaan ja hyväksymään
hänen Baabelista tuomansa lain (444 eaa.).
Esran kirjan kuvaamien tapahtumien
ajoitukseen ja historiallisuuteen liittyy huomattavia
epävarmuustekijöitä. On epäselvää liittyvätkö tapahtumat
Artakserkses I:n, II:n vai Artakserkses III:n kuninkuuden aikaan.
Toisaalta tutkimuksessa on edelleen epäselvää heijastavatko Esran
kirjassa kuvatut tapahtumat ylipäänsä historiaa. Esraan tai hänen
tekoihinsa ei viitata muissa aikalaislähteissä. Ongelmia lisää
se, että Esran ja Nehemian kirjat ovat kaksi vuosisataa kestäneen
toimitusprosessin tuloksia."
7." Nehemian kirja.
Historia
Kirjaa pidetään historiallisesti
Esran kirjan jatkona. Kirjan kirjoittajana pidetään perinteisesti
Nehemiaa itseään. Monet nykyiset oppineet kuitenkin
kyseenalaistavat tämän. Kirjassa on osia, jotka on kirjoitettu
ensimmäisessä persoonassa (luvut 1 - 7; 12:27-47, ja 13), sekä
osia, joissa Nehemiaasta puhutaan kolmannessa persoonassa (luvut 8,
9, 10). Perinteisen käsityksen kannattajat katsovat, että nämä
osat on kirjoittanut Esra, ja että Nehemia kokosi ne osaksi
kirjaansa ja oli näin koko kirjan "toimittaja", lukuun
ottamatta jakeita 12:11, 22, 23. Tästä ei kuitenkaan ole suoria
todisteita. Monet tutkijat ovat myös katsoneet, että Esran ja
Nehemian kirjojen tapahtumien historiallinen järjestys on
sekoittunut, ja näin he ovat päätelleet, että kirjojen lopullinen
järjestäminen ja toimittaminen on tapahtunut vasta myöhemmällä
ajalla.
Jos Nehemia oli kirjan kirjoittaja,
kirja on todennäköisesti kirjoitettu noin vuosina 431 - 430 eaa.,
jolloin Nehemia oli palannut Jerusalemiin toisen kerran vierailtuaan
Persiassa."
Kuten nähdään, itsensä Esran aikaan liitetään paljon tapahtumia
joilla on merkitystä Jahve-uskonnon vakiinnuttamisen kannalta.
Tärkein kaikista on tietysti muukalaisten vaimojen erottaminen. Sillä mikä olikaan todettu ”syyksi” siihen että kansa ja sen
parhaat hallitsijat olivat ”tehneet sitä mikä oli pahaa Hran
silmissä”. Toisuskoiset vaimot olivat, nyt se oli todistettu, omiaan viekoittelemaan hurskaitakin miehiä pois oikealta, Jahven, tieltä.
Esra on pantu kirjan lopussa kertomaan miten hän jopa parrasta
kiinni pidellen oli vedellyt ympäri korvia joitakin
seka-avioliittoon sortuneita ja pitänyt nuhdesaarnan jossa oli
todennut, että Salomonkin, maailman viisaimman kuninkaan, olivat
pakanavaimot viekoitelleet oikealta tieltä.
Se jäi häneltä sanomatta, että ei seka-avioliittoja oltu Salomonin aikana kiellettykään. Kielto keksittiin vasta pakkosiirtolaisuuden aikana kun mietittiin syitä silloiseen kurjuuteen. Tämä onkin argumentti jossa liimataan yhteen kaikki se, mitä arkeologiset todisteet ovat osoittaneet Israelin historiasta ennen pakkosiirtolaisuutta,
Tässä sopii viitata vaikka kirjaan "Israelin uskonto ennen pakkosiirtolaisuutta", toimittanut Kirsi Valkama.
Kaiken kaikkiaan ajatuskulku tuo mieleen merihätätilanteen, kun laivalla aloitetaan käräjöinti siitä kuka matkalla olevista on myrskyn aiheuttanut.
Monia tiedetään heitetyn mereen tilanteen ratkaisemiseksi. Relevanttia on, että toisinaan loput ovat pelastuneet ja päässeet kertomaan ilmeisen onnistuneesta ratkaisusta. Useimmin lienee kuitenkin koko ekipaasi vaipunut pohjaan todistusaineiston perässä.
Nehemian kirja sisältää useitakin koko asetelmaa kuvaavia
katkelmia.
Nehemian
itsensä rukous, jossa tämä tunnustaa syntinsä, sisältää
egypti-kronologian lähes kokonaisuudessaan. -Ajanlaskuhan
toimii myös kulttuurisen identiteetin rakentajana, sillä ajanlasku
aloitetaan aina jostakin kunkin kulttuurin itseymmärrykselle merkittävästä
tapahtumasta.
Myös siinä mainitaan nimeltä ne maat ja ruhtinaat joiden oli määrä
väistyä Israelin tieltä, mainittiin erikseen kaupungit ja niiden
varustukset joita valmiina rosvottiin omaa n käyttöön...
Myös
siinä on kansan katumusrukous joka noudattelee samoja linjoja, sekä
liittosopimus, : ”Valalla
vannoen he lupasivat elää Jumalan lain mukaan, jonka Mooses oli
Jumalan palvelijana heille antanut, ja lupasivat noudattaa tarkoin
kaikkia Herran, meidän Jumalamme, käskyjä, määräyksiä ja
säädöksiä”.
Jossain välissä
oli pyhään tekstiin päässyt livahtamaan sanat ”jonka Mooses
jumalan palvelijana oli heille antanut, sen sijaan että olisi
edes väitetty Jumalan antaneen jotakin Mooseksen kautta tai
välityksellä. :)
Tämähän ihan
selvästi implisiittisesti kertoo, mitenkä tekstejä oli
pakkosiirtolaisuuden aikana soviteltu toisiinsa.
Kaiken kaikkiaan
Nehemian kirjan rukous
noudattelee kaavaa jolla mikä hyvänsä alku- tai nykykantainen
kansa ylistää jumalaansa onnistuneen sotaretken jälkeen. Voidaan
olettaa viikinkien näin kiitelleen Odinia ja Toria onnistuneen
rosvoretken jälkeen. Ja vaikkapa Suomen tai Venäjän suhteen ei
tarvitse tyytyä oletuksiin, saatavilla on kosolti tämän kaavan
mukaisia saarnoja ja puheita jotka tiedetään todella pidetyiksi.
Sananselittäjät korostavat mielellään, että kirjat
kirjoitettiin "ankaran epätoivoisissa oloissa antamaan toivoa".
Eräät Raamatun omatkin kuvaukset israelilaisten menestyksestä (Ester, Daniel, Esra, Nehemia jne) antavat ymmärtää että yksityisten ihmisten kannalta ei kyse ollut kovinkaan epätoivoisista oloista sen ajan kontekstissa, vaan "epätoivo" oli poliittista laatua.
Todennäköistä siis onkin, että kirjoittajat kantoivat huolta
lähinnä siitä että väki alkoi mukautua oleviin oloihin, jolloin he itse menettävät kannatuksensa.
Tästä lähtökohdasta sitten kirjoitettiin vimmalla juutalaisen identiteetin
säilyttämiseen tähtääviä tekstejä.
Tässähän he valitettavasti osittain onnistuivat, mikä aiheutti maailmanhistorialle yhä vielä jatkuvia seurauksia.
Henkeytys
Entä sitten jumalallinen inspiraatio, josta eksegeetikot, vastoin
itse esittämiään tutkimustuloksia, sitkeästi jaksavat puhua?
Itse asiassa ”profetoiminen” on juuri sitä että ollaan itsestä
ulkopuolisen hengen johdateltavana.
Kuten Raamatun itsensä kuvauksista ilmenee, profeettoja oli paljon ja
vain osa heistä kanonisoitiin Vanhaantestamenttiin. Suurinta osaa
pidetään väärinä profeettoina. Mitä profetointi siis
kaikenkaikkiaan ilmiönä oli?
Kaikilla kansoilla oli tietäjänsä, druidinsa ja shamaaninsa.
Ihmiskunnan kehityksen koodi sanelee sen.
Tämä asettaa tiettyyn valoon puheet jumalallisesta
inspiraatioista, varsinkin kun voidaan osoittaa poliittista
tarkoituksenmukaisuutta. Mikä voi olla poliittisen päämäärän ja jumalallisen innoituksen suhde?
Ilman muuta se, että poliittinen tarve on määräävä ja
jumalallisen innoituksen on katsottava kuuluvan kirjoittajien
tehokeinoihin joilla haetaan teksteille arvovaltaa.
Sama ilmiö toistuu, alemmalla tasolla, siinä, että monissa kohdin
(eikä ainoastaan raamatussa!) voidaan osoittaa käytetyn myöhemmissä
kirjoituksissa jo ammoin kuolleen ja auktoriteettia saavuttaneen
kirjoittajan nimeä. Joillekin kirjoittajille on sittenkin
tärkeämpää saada ajatuksensa hyväksytyiksi kuin nimensä
historiaan!
Sanalla sanoen, jos kirjoituksista haluaa jotain ymmärrettävää
saada irti, on hylättävä sellainen mahdollisuuskin että jumala
olisi edes pienimmässä määrin missään kohtaa tarttunut
kirjoittajan ulkopuolelta tämän kynään ja ohjanneen sitä
haluamaansa suuntaan.
Itseasiassa juuri tuon kaltaisesta tendenssistä on alkuperäistä
kuvausta juuri exiilin aikaisten tapahtumien kuvauksissa.
Sekä Jesajan että Jeremian mukaan Nebugadrezar toimi Jahven
välikappaleena, siis jotenkin tämän käskyn alaisena,
toimittaessaan Juudan kansan pakkosiirtolaisuuteen.
Samoin Persian kuningas Kyyros toimi Jahven toimeksiannosta kaikessa
minkä teki, juutalaisten palauttamisessa, temppelin uudelleen
rakentamisessa.
Ihan yhtä hyvin voisimme me kertoa omasta lähihistoriastamme, että koska suomalaiset
olivat keskenään eripuraisia, Hra rankaisi meitä käskemällä
Neuvostovenäjän hyökätä kimppuumme, ja koska suomalaiset
taipuivat yhtenäisyyteen, Hra peruutti antamansa tuomion ja ”salli”
Venäjän vetäytyä.
Siitähän
vain on kysymys että valitaanko historiallinen vai teologinen
tarkastelutapa. Yhdessä ne eivät voi toimia, ja teologisen on väistyttävä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kaikki on sallittua kunhan vain koskee kulloistakin asiaa.