Uuden testamentin sisäiset katkot.
Myös Uusi
testamentti sisältää selviä juonen katkoja. Ne on siinä jopa
helpompi huomata koska sen synnyn aikajana on paljon lyhyempi kuin
Vanhan testamentin vastaava.,
Siiä voi melkein
nähdä historian kehityksen siirtymisen uudelle tasolle.
Muistiinmerkitsemistaidon-
ja -tekniikan kehittyminen on taustalla.
Mutta ainoastaan
taustalla, sillä
merkillepantavaa on, että Uudentestamentin kaikkein perustavimmat
tapahtumat, evankeliumeissa kuvatut, onnistuttiin muuntamaan
muistitiedoksi kansanperinteeksi, muistitiedoksi, ennen päätymistään
papyruskääröihin.
Ja vasta paljon
sitäkin myöhemmin kristilliseen kuvioon tuli mukaa kuvaamataiteet,
kuvanveisto arkkitehtuuri yms, jotka myöhemmin ovat vaikuttaneet sen
fiksoitumiseen. Jopa Jeesuksen kasvot tunnistetaan oitis kun ne
ilmaantuvat milloin pilveen, milloin talon seinään, milloin taas
Torinon käärinliinaan!
On sanottu, että
Jeesus-usko olisi jäänyt tulematta jos se olisi jäänyt Jeesuksen
puheiden varaan.
Tässä onkin
nähtävissä selvä katko aatehistoriassa.
Mutta lisäksi näkyy
selvääkin selvemmin, miksi tuollainen katko on tarpeellinen
uskonnon kehityksessä
Evankeliumien miehet
Johannes kastaja ja Jeesus kristus julistivat määrätynlaista
sanomaa, jossa keskeisellä sijalla oli taivasten valtakunta.
Juuri taivasten valtakunnan kuvaamiseenhan olivat suunnatut
Jeesuksen kuuluisat vertaukset.
Kaikenkaikkiaan tuo
termi esiintyy evankeliumeissa ainakin 20 kertaa. Jos ei siitä voi
päätellä, että Jeesus julisti oppia Taivasten valtakunnasta, niin
ei sitten mistään.
Toiseksi Jeesus
puhui paljon konkreettista siitä, miten tuohon valtakuntaan pääsee
sisälle. Kun niitä lukee, täytyy olla sokea tai hullu jos ei
ymmärrä että kysymys on asianomaisen omasta käyttäytymisestä,
niinkuin esmes Luukkaan evankeliumin 18. luvussa:”22 Tämän
kuullessaan Jeesus sanoi: "Yksi sinulta vielä on tekemättä.
Myy kaikki, mitä sinulla on, ja jaa rahat köyhille, niin sinulla on
aarre taivaissa. Tule sitten ja seuraa minua."
23 Kun mies kuuli tämän, hän tuli murheelliseksi, sillä hän oli
hyvin rikas. ”
Paavalin kirjeistä
termiä ”Taivasten valtakunta” ei tahdo löytyä tikulla
kaivelemallakaan muutoin kuin implisiittisesti.
Mistä johtuu että
Paavali pystyi esittämään teologiansa kokonaan muilla termeillä,
vain etäisesti viittaamalla Taivasten valtakuntaan?
Tässä ilmeneekin aatehistoriallinen katko. Perustana on
yksinkertaisesti se, että Jeesus siis esitti korkean moraalin vaatimusta
Taivasten valtakuntaan pääsyn edellytyksenä (”Ei jokainen
joka huutaa 'Herra Herra' pääse Taivasten valtakuntaan, vaan
jokainen joka tekee minun isäni tahdon” ).
Mutta Paavali lienee
oivaltanut, että ei tuollainen oppi voi kauaa kestää, koska
ihmiset ryntäävät aina tavoittelemaan omaa etuaan, ja muokkasikin
oppia niin, että sysäsi taka-alalle Jeesuksen keskeisen opetuksen. Tilalle
hän nosti sola gratia-
nimellä elämään jääneen oppinsa, jonka mukaan ainoa edellytys
on usko Jeesukseen kristukseen. Ei kuitenkaan samassa mielessä kuin
Jeesus oli opettanut, siis että uskominen häneen on sitä että
uskoo ja tunnustaa oikeiksi hänen opetuksensa, vaan tykkänään
uudessa merkityksessä: että Jeesus on ristinkuolemalla sovittanut
”meidän kaikkien” synnit, ja joka ei tätä usko päätyy
kadotukseen.
Teot taas... no niin, eihän Paavali niidenkään merkitystä voinut
tyystin kieltää, vaan niistä kyllä puhuttiin jo hänen
kirjeissään. Siitä kuitenkaan ei pääse yli eikä ympäri että
Paavalin opissa ne ovat alisteisessa asemassa yksin armosta-oppiin nähden.
Huhut on kirjattu todeksi
Se katkeamaton ja
täyteläinen sanoma jonka eheyttä joka pyhä ja arki sadattuhannet
saarnaajat todistelevat, sisältää itse asiassa säröjä ja
katkoja lukemattoman määrän.
Niitä on syytä
analysoida lähemmin, koska ne ovat täysin kompromettoivia mitä
tulee "sanan eheyteen".
Kompromettoiva
merkitsee tässä sitä mitä se raskaimmillaan voi merkitä; se ei pelkästään herätä epäilyksiä, vaan saattaa sanoman kyseenalaiseksi osoittamalla että tuo ei voi olla totta, koska myöhemmin sanottu perustuu
aikaisemmin esiin tuotuun vain hataraakin hatarampien aasinsiltojen välityksellä.Ja ennen kaikkea, koska aikaisemmin sanottu on todistettavasti fiktiota.
Jonkinlaisena
pääkatkona voidaan pitää sitä, että evankeliumien tapahtumia
ylipäätään perustellaan Vanhantestamentin kertomuksilla.
Ne nimittäin
kumoutuvat itsestään siihen, että ne häipyvät eksiilin,
pakkosiirtolaisuuden aikana tapahtuneen kirjaamisen kautta historian,
esihistorian ja tarumaailman todistamattomaan hämärään.
Suurin osa ennen pakkosiirtolaisuutta tapahtuneeksi kirjattu on kulkupuhetta tavalla tai toisella..
Ne kirjoitukset,
joiden väitetty olevan ajalta ennen pakkosiirtolaisuutta, kertovat
usein samoista asioista eri tavoin, sisältäen sellaisia
ristiriitoja jotka eivät selity millään muulla kuin
muistivirheillä joita vääjäämättä ilmenee kun eri lähteitä ruvetaan yhdistelemään.
Tämä nyt ei olisi kovin vakava asia, mutta kun kaikki nämä kirjoitukset asetetaan kategoriaan "Jumalan sana".Kohtuudella voisi odottaa, että jumalan ilmoitus olisi johdonmukainen sekä ytimeltään että muodoltaan.
Tämä merkittävä katko aktualisoituu siinä vaiheessa, kun Jeesuksen historiaan liittyviä tapahtumia aletaan niillä perustella.
Juuri
nyt on Jukka Norvanto
julkaissut kirjan Mooseksesta
evankelistana, minkä tarkoituksena on nimenomaan vahvistaa tätä
ikivanhaa tulkintatapaa.
UT:n harhaviittauksia menneeseen
Uudesta testamentista voidaan osoittaa useitakin viittauksia Vanhaan testamenttiin, jotka lähemmin tarkasteltuina ovatkin viittauksia tyhjään.
Kuten nyt
evankeliumin (Matteus 1:22-23) viittaus Jesajan kirjan 7:14
ennustukseen Immanuelista jonka on määrä syntyä neitsyestä
näyttää aivan selkeältä, paitsi että Immanuel nimisestä
pojasta ei sen koommin kuultu. Mutta kun Jesajan kirjan teksti onkin
osoittautunut käännösvirheeksi; Jesaja ei ollutkaan maininnut
neitseestä mitään vaan nuoresta naisesta. Sellaisen raskaaksi
tulemisessa ei pitäisi olla mitään ihmeen kaltaista.
Jehovan todistajat
ovat omassa käännöksessään lieventäneet ”neitsyen”
”neidoksi”, mikä onkin jo jonkin verran toinen asia.
Entä sitten
kuvaukset Marian saamasta ilmestyksestä, jonka yhteydessä hänen
piti, paitsi ilmoitusta, saada myös itse hedelmöitys. Hartaalla
paatoksella kerrotaan täytenä totena, miten Maria totteli jumalan
käskyä ja hoiti hommansa kuten tulikin tietoisena siitä että
poika joka syntyi oli jotain erityistä.
Mutta missä oli
tämä tietoisuus silloin, kun saman kertomuksen puitteissa tullaan
ns. tosiasioiden kanssa tekemisiin?
Tosisian kuvauksena
voitaneen nimittäin pitää sitä, kun Jeesus oli opettamassa
kotikaupungin synagogassa, ja Maria, saatuaan tästä tiedon, tuli
hakemaan häntä pois sen varman vakaumuksen vallassa, että poika
"oli suunniltaan". Suunniltaan meno on samaa kuin
hulluksi tuleminen, jonka perusteella suku on ennen sitä ja
sen jälkeen useinkin ryhtynyt vastaavanlaisiin toimenpiteisiin:
haetaan poika pois ennen kuin häpäisee koko suvun.
Tämä episodi on
otettu evankeliumeihin mukaan ilmeisen merkittävyytensä ansiosta;
Marian esiintymisen seurauksena Jeesus nimittäin antoi potkut koko
suvulle äitiä itseään poislukematta. Tämä on tärkeää, koska se on
sellaisen pojan vääjäämätön osa, joka lähtee kulkemaan omia
polkujaan.
Tässä yhteydessä
Jeesus myös sanoo, että hänen sukunsa on siellä synagoogassa
niiden keskuudessa jotka häntä kuuntelevat. Tämä on jonkin verran
epäjohdonmukaista, sillä alkoi sitten löytyä hänen
huomattavimmat vastustajansakin; lisäksi sen kantelupukin joka meni
järjestämään perhedraamaa kertomalla Marialle, oli täytynyt olla
osana tuota kuulijajoukkoa hetkeä aikaisemmin.
Mutta epäjohdonmukaisuus
onkin hyvin inhimillistä, vaan ei jumalallista.
Juonen katko UT:n sisällä
Uudessa testamentissa on nähtävissä selvänä eräs katkos, joka toteutuu kokonaan sen itsensä puitteissa. Kyseessä on paradigman muutos siirryttäessä Jeesuksen opetuksista Paavalin
opetuksiin.
Kun Jeesus saarnasi
lähelle tulleesta Taivasten valtakunnasta, jonka hän kehoitti
ottamaan täydestä todesta, toisin sanoen uskomaan siihen, niin
Paavalin kirjeistä ainoastaan paatuneet teologit pystyvät tätä
alkuperäistä sanomaa kaivelemaan esille. Se on siis siellä
korkeintaan implisiittisesti, rivien väleissä.
Paavali antaa piut
ja paut taivasten valtakunnalle ja sen läheisyydelle, ja kääntää
asian niin päin että uskominen tarkoittaakin sitä että Jeesuksen
tappio kansanjohtajana käännetään nurin perin ja tehdäänkin
voitoksi, ja että tähän sitä on juuri uskottavakin.
Ei Paavali eikä
muutkaan hänen teologiaansa uskovat kysele että mihin uskomisesta
Jeesus ylisti roomalaista komppanianpäällikköä josta sanoi että
"en ole juutalaistenkaan keskuudessa tavannut noin vahvaa
uskoa". Ei ollut mitään ristinkuolemaa, tuskin edes
näköpiirissä.
Entä foinikialaista
naista jota ensiksi haukkui siaksi ja koiraksi, ja joka riiteli
takaisin rääväsuisen naisen sinnikkyydellä, "herra,
syöväthän penikatkin niitä muruja joita tipahtelee isäntien
pöydiltä"... mihin uskoi?
Ilmeisesti Jeesus
oli tyytyväinen siihen että nainen oli uskonut hänen puheisiinsa.
Mitään muuta ei ainakaan kertomus sisällä.
Mutta tämä
tällainen ei kelpaa Paavalille, ja ylipäätäänkin hän käyttäytyy
kuin ei olisi ikinä kuullutkaan mistään mitä Jeesus oli sanonut elävänä, historiallisena henkilönä.
Hän sanoikin että
vain ristiinnaulitusta kristuksesta hän haluaa tietää .
”En halunnut tietää teidän luonanne mistään muusta kuin
Jeesuksesta Kristuksesta, en muusta kuin ristiinnaulitusta
Kristuksesta.” (1.Kor. 2:2)
Paavalikin vetosi joitakin kertoja
raamatunkohtiin, jotka ilmiselvästi edellytti yleisesti
tunnetuiksi.
Nyt meidän kannattaa verrata tätä vetoamista siihen vetoamiseen
mitä nykyteologi tekee sanaa selittäessään ja viitatessaan
Raamattuun.
Tilanteesta tulee jopa mieletön siitä johtuen, että sitä, mihin nykyteologi kaikkein useimmin viittaa ja vetoaa, ei Paavalille ollut edes olemassa, vaan hän oli juuri itse tekemässä sitä!
Tilanteesta tulee jopa mieletön siitä johtuen, että sitä, mihin nykyteologi kaikkein useimmin viittaa ja vetoaa, ei Paavalille ollut edes olemassa, vaan hän oli juuri itse tekemässä sitä!
Kysyin kerran Jehovan todistajalta, että missä kohtaa Raamattua
edes väitetään, että Raamattu, on jumalan sanaa, hän tuota
pikaa selaa esiin 2. Timoteuskirjeen 3:16, jossa selitetään että
”koko Raamattu on Jumalan henkeyttämä ja hyötyisä
opetuksena, nuhteena, kasvbatuksena vanhurskaudessa.”
(vällttääkseni käyttämästä Jehovantodistajien omaa
käännöstä jäljensin tämän sitaatin Aapeli Saarisalon ns.
sanatarkasta käännöksestä, jossa suomen lauseoppi on
jätetty mahdollisimman vähälle).
Näin siis viitataan auktoriteettiin joka ei ollut mikään
auktoriteetti syntyessään, vaan yritti kaikin keinoin hakea
itselleen auktoriteettia vanhemmista auktoriteeteista.
Syntyy köyden kaltainen punos jossa yksikään säie ei johda sen
päästä päähän, vaan näennäinen jatkuvuus syntyy siitä
että säikeet takertuvat ja tukeutuvat toinen toisiinsa.
No mikäs siinä, onhan köysi suhteellisen kestävä rakennelma,
Mutta sen jatkuvuus on ainoastaan näennäinen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kaikki on sallittua kunhan vain koskee kulloistakin asiaa.