Kuvitteellinen folkloristi tapaa rituaalin harjoittajan.
Joka aamu
täsmälleen klo 7 hän menee kodissaan tarkoitusta varten
pyhitettyyn paikkaan.
Seinällä
riippuu kummallinen teline jossa on kaksi hyllyä. Niistä ylemmällä
on iso sininen pullo, alemmalla sienen muotoinen keramiikkaesine sekä
pieni vihertävä litteän kuution muotoinen kappale.
Hyllyn kahta
puolta on tapit, joista vasemmanpuoleisessa riippuu kahvasta
ylösalaisin olevaa T-kirjainta muistuttava esine jonka tarkoitusta
voi vain arvailla. Oikeasta riippuu pitkävartinen esine joka näyttää
harjalta.
Tämän rustingin
edessä hän nyt suorittaa merkillisiä menoja joissa taivutetaan
vartaloa, nostellaan jalkoja vuorotellen, ojennellaan käsiä
kaikkiin suuntiin jne. Tätä kestää hyvinkin 15 minuuttia.
Lopussa tulee
yhdeksän pitkään kestävää kumarrusta, ja aivan lopuksi hän
laskeutuu polvilleen ja näyttää kohdistavan katseensa tuohon
seinässä olevaan kotialttariinsa, jonka yläosa on nyt aivan hänen
otsansa korkeudella.
Tästä hän
kumartuu hitaasti eteenpäin kunnes otsa painautuu lattiaa vasten.
Hän ristii kätensä päälaelle.
Tässä
loppuasennossa hän ilmeisesti vaipuu jonkinasteiseen transsitilaan,
sillä tässä asennossa hän viipyy vähintään 3 minuuttia.
Tottahan tästä kuvauksesta voisi päätellä, että harjoitetaan
jotain uutta (tai vanhaa) uskontoa suorittaen pakanallisia
palvontamenoja. Kaikki rekvisiitta on saapuvilla, aina harrasta
tunnelmaa myöten.
Tosiasiassa siinä olen minä suorittamassa kylppärissä joka-aamuista
voimistelua.
Harrasta harjoitusta. Oikealla vessan pönttö |
Alttarin mieleen tuova hökötys seinällä on suihkuhylly, jossa on
shampoopullo, saippua ja jalkainhoitoraspi. Tapeissa roikkuvat
varsistaan lattiankuivauslasta ja suihkuharja.
Kumarrusliikkeissä on kysymys kinttujen ja pakaroiden venyttelystä,
ja aivan lopuksi on ristiselän ja niskan venyttelyliike, jonka on
ohjeen mukaan tehotakseen kestettävä kolme minuuttia kerralla (on
muuten osoittautunut erinomaiseksi liikkeeksi ehkäisemään
ristiselän vaivoja!).
Kylpyhuoneessa tämä kaikki tapahtuu siksi, että vain siellä on
lattialämmitys. Lisäksi se vielä sattuu olemaan riittävän iso
jotta siellä sopii kaiken tämän tekemään, mistä edusta ei aivan
jokaisessa saniteettitilassa pääse nauttimaan.
Ja sama kaava todellisessa sananselityksessä
![]() |
Eräs näkemys kerubista. |
Tämän kuvitteellisen kuvauksen kaltaisessa tilanteessa on jokainen
antiikin tutkija, ja jokainen eksegeetikko joka selittää mitä
hyvänsä rituaaliin liittyvää. Ja kun niitä kuvauksia lukee,
kannattaa aina muistaa, että mikä hyvänsä tunnistamaton tai
vaillinaisesti tunnistettu esine tai ilmiö voi saada aivan
muunlaisen merkityksen kuin mitä sillä on todellisuudessa ollut.
Mieleen muistuu esmes Hesekielin kirjan kuvaus Herran kohtaamisesta,
joka on uskonnollisten taiteilijoiden mieliin loihtinut kuvia
kerubeista enkeleinä, elollisen oloisina siivekkäinä olentoina..Huomatkaa, miten oheisen kuvan tekijällä on ollut vaikeuksia mieltää eri suuntiin sojottavia siipiä joilla on iso merkitys Hesekielin kuvauksessa!
Sekin asia voidaan kuitenkin nähdä toisellakin tavalla.
![]() |
Toinen näkemys Hesekielin kerubeista. Jos minä saan valita valitsen tämän! |
En välitä tähän siteerata itse tekstiä, mutta kehoittaisin
jokaista lukaisemaan Raamaatusta Hesekielin kirjan 1. luku
kokonaisuudessaan. Väitetään, että eräällä Nasan insinöörille
annettiin tehtäväksi piirtää paperille mitä hän kirjan
kerubikuvauksesta käsitti, ja tuloksena oli jonkinlainen mönkijän
tapainen kulkuneuvo (vrt. ”kuukulkija”!).
Saman tapaisia mahdollisia väärinselityksiä piisaa Raamatun
lehdillä vaikka kuinka paljon, sitä enemmän mitä kauemmaksi
taaksepäin kirjoittamisajankohdasta, ts. pakkosiirtolaisuudesta,
mennään.
Mikä oli esmes ”palava pensas” missä IHVHn kuvataan ilmestyneen
Moosekselle.
![]() |
Mooses ja palava pensas. |
Mitä olivat ”lain taulut”, jotka tuhoutuivat ja häipyivät
havaintopiirin ulkopuolelle yhtä vääjäämättömästi kun Josef
Smithin kultataulut myöhemmin.
Mikä oli ”liiton arkki” jolla kuvausten mukaan oli maagisia
ominaisuuksia.
Entä uurim ja tummim, mitä ne ?
Tällaisilla
tarinoilla on taipumus fiksoitua kiinteiksi ja pysyviksi
selityksiksi. Pikku hiljaa ne hyväksytään yhä laajemmin ja niistä
tulee auktoriteetteja per se.
Lisäksi on vielä huomioitava tämä kaksoisvaikutus:
Meille merkitsee jotakin se, minkälaisen käsityksen me, nykyajan
ihmiset, saamme kun luemme noita kuvauksia. Saattaa olla että
silloin ei ole kovinkaan suurta merkitystä sillä mikä palava
pensas tai Hesekielin kerubi on todellisuudessa ollut.
Mutta uskonto, joka olennaiselta osaltaan on juuri Raamatun
kirjoitusten jatkumoa, on muurattu ja liimattu kokoon yhä uusista
paloista joihin vanhat palat senhetkisine selityksineen on
otettu mukaan. Niiden päälle on sitten rakenneltu uutta kertomusta
osittain käsittämättömästä aineistosta.. On aivan selvää, että johtopäätös ei voi olla oikea jos lähtökohta on väärä!
Näköala muuttuu ku valaistus muuttuu
Tätä taustaa vasten alkaa moni vanhan testamentin kuvauksista
näyttäytyä toisessa valossa.
Lisäksi on syytä lähteä siitä marxilaisesta asettamuksesta, että
elinehtojen hankkiminen ja ylläpitäminen ovat aina olleet
primäärisiä, henkisyyden ja hengellisyyden harjoitukset tulevat
lisäksi sikäli kuin aikaa riittää.
Päivät hikoillaan leipätyössä, muut harjoitukset ovat lähinnä
iltojen hupia.
Kuten Raamatusta voimme lukea, oli karjanhoidolla keskeinen osa
kuvattujen aikojen talouselämässä.
Karjaa syötiin, lypsettiin ja uhrattiin jumalille.
Kuten Raamattu kertoo, kahakat kansanryhmien välillä olivat
yleisiä, orjia otettiin sekä työvoimaksi että perheenjäseniksi,
vaimoiksi.
Kuten Raamatussa implisiittisesti kerrotaan, naapurisopu oli usein
vallitsevana, ja tämä mahdollisti ristiinnaimisen. Tästä on monia
esimerkkejä.
Kuten raamattu myöskin implisiittisesti kertoo, olivat olot
toisinaan, ehkä jopa enimmäkseen, uskonnollisessa mielessä
suvaitsevaisia, mikä oli tietysti enemmän kuin toivottava olotila
yhteiskunnassa missä on monesta eri kulttuuripiiristä lähtöisin
olevaa väkeä.
Se oli sen ajan monikulttuurisuutta ja siihen oli pakko liittyä
suvaitsevaisuus.
Aika ajoin tilanne tietysti ryöstaytyi käsistä, niinhän se
pakkaa nykyisinkin tekemään.
Kuten sanottu, teologit itse tuovat aineistoa joka mahdollistaa
lähdekriittisen suhtautumisen Raamatun uskontoon.
*Kirsi Valkaman* toimittamassa kirjassa "Israelin uskonto ennen
juutalaisuutta" valotetaan monelta taholta sitä, miten
Israelina tunnetun kansan uskontoon kuului monenlaisia jumalia,
kumpaakin sukupuolta, ennenkuin monoteistinen jahve-uskonto eli
juutalaisuus pääsi valtaan. Ja tuohan tapahtui itseasiassa
vallankumouksen omaisesti pakkosiirtolaisuuden hyvin lyhyen periodin
aikana ja seurauksena.
En ole varma voiko sitä edeltävää aikaa kutsua edes
suvaitsevaisuuden ajaksi, sehän edellyttää, että on joku joka
ottaa suvaitakseen joitain toista. Mutta kun monijumalaisuus kuului
jokapäiväiseen elämään, niin mikä osapuoli olisi silloin
suvaillut mitä?
En ole koskaan kuullut että Kreikan ja Rooman sisäisiä uskontoja
olisi nimitetty suvaitsevaisiksi, pikemminkin näyttää siltä että
jumalat riitelivät enimmäkseen keskenään, ilman että kukaan
olisi organisoinut kansanjoukkoja puolustamaan yhtä toista vastaan.
Niin myös Palestiinassa.
Genesiksessä ja Exoduksessa tapaamme useitakin kertoja papiksi
tituleerattuja vaikuttajia, eikä ole paljoa kyselty minkä jumalan
pappi kukin heistä oli.
Kuitenkin on selvää, että Abraham, joka asettui Kanaaniin, ja
tapasi siellä Saalemin papin Melkisedekin (jonka kanssa tuli muuten
huomattavan hyvin toimeen), ei voinut tavata sen uskonnon pappia jota
itse oli vasta perustamassa.
Ja mikä olikaan Mooseksen appiukko muu kuin pappi. "Ja Mooses
kaitsi appensa Jetron, Midianin papin, lampaita...".
Yksinkertaisesti vain maininta pappeudesta, ainoana epiteettinä
paikkakunnan nimi, Midian. Eikö tämä kerro selvääkin selvemmin
sen, että ei ollut tärkeää minkä jumalan pappi oli kyseessä, ja
toisaalta, että oli luonnollista että paikkakunnan jumalalla kuuluu
olla paikkakunnan pappi.
Joka tapauksessa, sen aikaisiin toimintatapoihin kuuluu laajasti
nimenomaan erilaisiin kultteihin liittyvien rituaalien salliminen.
Mutta kun tätä historiaa sitten alettiin kirjoittaa, juuri
olosuhteista lähtevä tarve pani kirjoittajat värittämään
tapahtumat mieleisikseen. Tarkoituksena oli ennenkaikkea Isralelin
identiteetin luominen.
Juuri tällä tavalla todella hyvistä kuninkaista, jotka ottivat
huomioon kansan monipuoliset tarpeet, jotka sallivat tuhansien
kukkien kukkia, tuli kuninkaita "jotka tekivät sitä mikä oli
pahaa Herran silmissä", kun taas yhteen pisteeseen tuijottavista
niuhottajista , kuten Joosiasta, tuli esikuvallisia Hran tahdon
toteuttajia.
Kaikkien kuolemat, sotavoitot ja -tappiot, koko elinkaari oli helppo
jälkikäteen sepittää suoranaiseksi Hran vaikutukseksi. Hra
palkitsi ja rankaisi.
Näinhän nykyäänkin tehdään. Monet menestysteologiat selittävät
eurooppalaisen kapitalismin kukoistuksenkin palkkioksi jumalalta, ja suurin osa kristityistä taitaa syvällä sisimmässään uskoa että näin on.
Näin paradigman muutos, pitäytyminen annettujen uskomusten sijasta
vain tietoon saatuihin tosiasioihin, muuttaa hetkessä koko kuvan
toisenlaiseksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kaikki on sallittua kunhan vain koskee kulloistakin asiaa.