Kaksinapa-ajatttelu, dualismi, jota
myös dialektiikaksi kutsutaan, ei ole millään tavalla väärä
menetelmä. Se perustuu todellisuuteen, sillä vastakohdat ovat aina
olemassa, ne itse asiassa edellyttävät toisiaan. Mikään musta ei
ole ymmärrettävissä jos sitä ei vertaa valkoiseen, ei ole pitkää
ilman lyhyttä, ei ole maata ilman taivasta, ei avaruutta ilman
kiinteitä kappaleita jne.
Mutta edellisestä jo ilmenee, että on
tiettyä löysyyttä noissa vastakohtapareissa; ei ole ottaa mikään
pakko pitää jäätä sulan veden vastakohtana, yhtä hyvin se voisi
olla höyry. Dialektiikan vastakohtaparit ovatkin valinnaisia,
samoin kuin kaikkien teorioitten käsitteet tapaavat olla, ja
riippuu tehtävästä mitä ollaan ratkomassa, mitkä kulloinkin
valitaan vastakohdiksi.
Luonnossa vallitsevat määrätyt
asiantilat havaitsijasta riippumatta...
Toivoa vain sopii, että vastakohdat
ovat oikein valitut kuhunkin tehtävään sopiviksi.
Ja näin juuri ei ole kiristinuskon ja
muiden uskontojen dualismissa.
Siitä piittaamatta, mitä rabbit,
gurut, imaamit ja papit sanovat ihmisen olevan hakemassa, jokainen
synagogaan, pagodiin, moskeijaan tai kirkkoon saapunut yksilö on
nimittäin etsimässä itselleen mielen rauhaa. Rauhaa omaan
mieleensä.
Ja sellaisen löytyminen tehdään
näissä paikoissa edellä mainittujen viranomaisten toimesta
mahdottomaksi juuri dualismilla: kaksinapa-ajattelu pakottaa etsimään
rauhaa oman itsensä ulkopuolelta. Sen sijaan, että se auttaisi
mieltä avartumaan tilaan, jossa olisi mahdollista nähdä omien
ahdistustensa syyt (olemus), se ohjaa mieltä kieltämään itsensä.
Kolminapa-ajattelu, trialismi,
sensijaan kuvaa mielen kolmen muuttujan kohtaamispaikkana, jolloin
itse tästä asetelmasta jo näkee, mitä on tehtävä.
Kuvaan asetelmaa kolmiona. Sille nyt ei
voi mitään, että luonnon lakien mukaan kolmion pinta-ala on
suurimmillaan tasasivuisessa kolmiossa, ts. kun sivut ovat keskenään
”tasa-arvoisia”. Siinä ei silloin kielletä ”lihaa”,
niinkuin Paavali teki, ei sielua, niinkuin Paavali myöskin tekin
runttaamalla lihat ja luonnot ja sielut samaan karsinaan ”hengen”
vastakohdaksi, jonka keskeinen ominaisus oli, settä se oli ihmisen
ulkopuolinen.
Siinä ei myöskään kielletä henkeä,
hengellisyyttä ihmisen olemukseen kuuluvana, niinkuin teki
marxilaisuus, ja sen tökeröäkin tökerömpi soveltaja venäläinen
neuvostojärjestelmä.
Trialismi antaa käytönnössä
ratkaistavana olevaan yhtälöön vaadittavan kolmannen muuttujan,
joka on itse asiassa kaiken aikaa ollut näkyvissä, mutta jota ei
ole hyväksytty yhtälöön, joka siksi on jäänyt ratkaisematta.
Kolmion piiri on laajin tasasivuisessa kolmiossa.
Jos mittasuhteita ryhdytään muuttelemaan , tapahtuu, että piiri pitenee, ja kapenee, mutta piteneminen ei riitä korvaamaan kapenemista, vaan pinta ala pienenee toisen kuvan mukaisesti, jossa on yhtä pitkästi viivaa, mutta pinta-ala on pienentynyt toisen kuvan mukaiseksi.

Voidaan sanoa, että pinta ahdistuu sivujen puristuksessa.
Jotain tämän tapaista näyttäisi myös
ihmismielessä tapahtuvan, ja ahdistukseen juuri etsitäänkin lievennystä
aina kun mennään synagogaan, moskeijaan, pagodiin tai kirkkoon.
Mutta läheskään aina ei niistä ratkaisua löydy.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kaikki on sallittua kunhan vain koskee kulloistakin asiaa.