Uskonnollisiin harjoituksiin katsotaan kuuluvan joukko toimenpiteitä, esineitä ja asioita, joista tässä muutamia:
1 Liturgiat. Kyse on kaavamaisista, usein toistuvasta oratorioista. Niiden toistelu on kautta aikojen ollut tunnustomaista kaikille uskonnoille. Vaikutus perustuu punnittuun asiasisältöön sekä toistuvuuteen joka luo turvallisuuden tunnetta.
2 Kirkkorakennukset, temppelit. Ne ovat
ilmaantuneet kulttipaikkojen jatkeiksi. Kulttipaikan merkitys on myös
pysyvyydessä ja että se on pyhitetty siihen tarkoitukseen.
Rakennustidon kehittyessä oli luontaista pikkuhiljaa merkitä
kulttipaikat myös pompööseillä maamerkeillä joista komeat
temppelit, katedraalit, synagogat, moskeijat ja pagodit ovat
huipenhtuma.

3 Musiikki. Sehän syntyi alkujaan ihmisen liikkumisesta aivan arkipäiväisissä toimissa. Rytmi löytyy
tarpeesta jäsentää toiminta, sävel tulee mukaan luontaisesti
hengityksen tahdissa, Shamaani löysi musiiikin puuduttavan
vaikutuksen soveltaen sitä omaan hartauteensa ja laajentaen sen
vähitellen vallankäytöksi seurakuntaa kohtaan: yhteislaulu on
hyvinkin samaa kuin sulkeinen atrmeijassa, totutetaan astumaan yhtä
jalkaa..
![]() |
Mandala. Tämä edustakoon usk. taidetta |
5 Uskontojen symbolit. Ei tarvinne edes perustella väitettä, että niissä kiteytyy koko asian ydin; käyttö on juurikin niin kuin henkilökohtaisen taikakalun käyttöä, suoraa perua muinaisuuden hämäristä jossa tuollaiset asiat olivat henki ja elämä.

Tässä kuvassahan ne ovat melkein kaikki mitä ajatella saattaa.
6 Pyhät kirjat. Niissä kulminoituu
myös taikakaluominaisuus, mutta sen lisäksi osa kunkin uskonnon
eliitti lukee niitä, ja niiden sisältämillä teksteillä käyttää
omaa valtaansa.

![]() |
Kolme otosta edustaen pyhiä kirjoja |

7 Rukoukset, Niitäkin pidetään
uskontojen ytimiin kuuluvina. Puhutaan usein ”hengellisistä
harjoituksista”. Esmes katolisessa kirkossa pappi tms. rippi-isä
määräsi ja määrää lukemaan määrätyn määrän Pater noster
– rukousta soviteukseksi tunnustetusta synnistä. Kuva jonkin krist. lahkon tilausuudesta. Merkillepantavaa on "yhteisöllisyys" jota tehostetaan paitsi puheella, myös eleillä ja käyttäytymisellä. Sopii kysyä, jättääkö tämä edes mahdollisuutta yhdellekään osallistujalle henkilökohtaiseen hiljentymiseen.

Muslimit kääntyvät rukoilemaan
määräkerrat päivittäin, ja näihin kuuluu paitsi sanat, siis
litania, myös asennot ja liikehdintä määrätyllä tavalla.
Minun on sanottava, että ymmärrän
hyvin, miksi kaikkia näitä halutaan noudattaa. Esmes liturgia on
todella rauhoittavaa, olen kuunnellut sitä ilolla kummankin
katolisen kirkon messuissa.
Ja katedraali sinänsä keskellä
suurkaupungin hektistä elämää, kun sinne astuu sisään, olipa
messu menossa tai ei, tarjoaa todella rauhoittavan elämyksen ja
kuuluu siksi lempitoimiini ulkomaanmatkoilla.
Kirjoista on sanottava, että sen
jälkeen kun aloin itse niitä lukea, ovat ne olleet minulle kirjoja
kirjojen joukossa, ei enempää. Mutta lapsena sisältyi
perheraamatun ottamiseen kirjahyllystä jokin erityinen lataus, jota
itse pidin silloin pyhyyden kokemuksena. Uskonmiehet ovat yksi
toisensa jälkeen, milloin olen asiasta kertonut, selittäneetkin sen
juuri samalla tavalla: lapsen aistit olivat niin herkät, että ne
niillä ymmärsi heti mitstä on kysye. Itse olen nyttemmin
vakuuttunut siitä, että minut oli yksinkertaisest äidin ja koulun
opettajien toimesta suggeroitu niin uskomaan.
Rukouksiinkin olen tutustunut.
Mainittu "isämeidän" on lukemattomia
kerttoja tuonut lohtua ja rauhaa levottomuuteen. Kas näin se toimii:
ensimmäisellä kerralla kun sen latelee läpi, on melkein mahdoton
päästä loppuun ilman että ajatukset eksyvät muualle. Kun tästä
rankaisee itseään ja aloittaa uudelleen alusta, niin katso, se
sujuu kerta kerralta yhä paremmin, ja miksei sujuisi, kun liturginen rytmi alkaa vaikuttaa.
Myöskään polvirukous ei ole jäänyt
minulta kokeilematta. Senkin vaikutuksen huomasin ja tunnustan
myönteiseksi, on kuin säätäisi oman sisäisen antenninsa niille
aalloille joilla yhteys muodostuu. Keskittyminen paranee!
Kirkkotaide, musiikki, virret...
Kyllä, kaikki ne vaikuttavat
myönteisesti yksinäänkin, miksei siis myös kaikki yhdessä.
Muttta kaikille näille on yhteistä
se, että yksikään niistä ei ole hengellinen harjoitus, vaan
kaikki tapahtuvat ja vaikuttavat sielullisella tasolla.
Toisin sanoen, niiden funktio ei ole vahvistaa hengellisyyttä, vaan piilottaa se kaikenlaisen näennäiskaman sekaan.
Toisin sanoen, niiden funktio ei ole vahvistaa hengellisyyttä, vaan piilottaa se kaikenlaisen näennäiskaman sekaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kaikki on sallittua kunhan vain koskee kulloistakin asiaa.