Mieli ja persoonallisuus.
Muutamia ydinasioita, jotka selkenevät
kun ymmärrämme tarkastella itseämme kolminaisuutena.
- Kaikki tekemämme päätökset
muotoutuvat mielemme alueella niistä aineksista joita sinne kolmesta
suunnasta syötetään.
Riippumatta siitä, miten asian koemme,
kaikessa päätöksenteossa on vahvasti mukana sekä psyykkinen että
spirituaalinen minämme.
Tämä ilmenee erityisen selvänä
sellaisessa kriisitilanteissa missä sielulliset voimavarat eivät
näytä riittävän. Lukemattomat ovat erilaisiin huumeisiin ym
addiktoituneet, jotka ovat turhaa yrittäneet eroon vaikeuksistaan.
Jolla ei ole omakohtiasia kokemuksia, voi mennä vaikka sunnuntaisin
baptistien tai helluntailaisten kokoukseen, ja minä takaan että
kuulette siellä ainakin yhden todistuksen siitä miten ”juomahimo
otettiin pois”

Monille, jotka eivät pysty omaksumaan
em. seurakuntien ”yhteistä uskoa”, on olemassa AA,
alkoholistien yhteisö, joka ilmoittaa olevansa vahvasti hengellinen,
mutta nojaa ”jumalaan sellaisena kuin kukin hänet käsittää”.
Tiedän, että siellä pystyy toipumaan vaikka ei sitten käsittäisi
jumalaa minkäänlaisena, kunhan tajuaa sen, että hengellisyydestä
on kysymys.
Siinä sivutaan siis samaa, mitä minä
tässä yritän kuvailla: meillä on hengellinen puolemme ja pystymme
sitä harjoittamaan ihan samoin kuin kahta muutakin.
Samalla tavoin hengellinen puolemme on
läsnä muissakin ratkaisuissa. Niille, jotka eivät sitä vastaan
kapinoi, päätösten tekeminen on helppoa, niitä ei tarvitse tehdä
eikä toteuttaa hampaat irvessä, vaan ne syntyvät luontevasti. Tämä
on seurausta siitä, että ei tarvitse käyttää tahdonvoimaa, joka
on puhtaasti psyykkinen ominaisuus. Sensijaan käytetään mielen
voimaa, mikä ei ole yhdenkään puolemme ominaisuus, vaan
yksinkertaisesti mielen ominaisuus, ja merkki siitä, että sisäinen
tasapaino vallitsee.
- Kaikenlainen uskonnon harjoittamiseen
liittyvä saarnaaminen , sananselitys, ja jopa musisointi ovat
puhtaasti psyykkistä laatua. Niilläkin pyritään saamaan aikaan
määrätynsuuntainen päätös ihmisen mielessä, mutta jos ihminen
ei itse tunnista ja tunnusta omaa hengellisyyttään (nimenomaan sitä
omaa!) , niin nuo sielullista alkuperää olevat elementit alkavat
ottaa tehtäviä jotka kuuluisivat omalle hengellisyydelle. Tulos on
se sekasotku mikä vallitsee kaikkialla uskonnolllisissa yhteisöissä
vähintäänkin pinnan alla, jollei sitten täysin avoimena.
Jo kuningas Salomo huokaili ammoin,
että paljoilla kirjoituksilla ei ole loppua.
”Ja vielä näiden lisäksi:
Poikani, ota varoituksesta vaari; paljolla kirjaintekemisellä ei ole
loppua, ja paljo tutkistelu väsyttää ruumiin.” Saarnaaja
12:8
Ja todellakin, yhä hirvittävämpiin
mittasuhteisiin kasvaa se ajatusrakennelma josta käytetään
nimitystä ”yhteinen kristillinen usko”. Kyse on siitä, että
hengellistä asiaa on ryhdytty selittämään älyllisin menetelmin.
Seurauksena on, että jokainen teoria vaatii selityksekseen yhä
uusia ja uusia teorioita.
- Mieli työstää vuosien varrella niitä
aineksia mitä sinne syötetään, ja niistä muodostuu instituutio
josta käytetään nimitystä persoonallisuus.
Kun tämä tapahtuu epätasapainon oloissa, jota hengellisyyden
tiedostamattomuus ilman muuta merkitsee, alamme pitämään itseämme
jonakin mitä emme todellisuudessa ole. Seurauksena on sitten, että
kun ulkoiset olot hiukankin muuttuvat, meiltä katoaa kaikki voima ja
kyky uudelleenorientoitumiseen.
Sairastuminen,
avioero, liikenneonnettomuus, mikä hyvänsä voi suistaa raiteilta.
Työttömäksi joutunut saa usein huomata että koko minäkuva on
kiinni entisessä ammatissa, ja siitä on katalia seurauksia.
Karmaisevimpia esimerkkejä ovat eräät nuoret urheilijat, jotka
uransa lopetettuaan yrittävät jatkaa elämäänsä pitäen kiinni
menneestä roolista huippu-urheilijana. Seurauksena näytää olevan
vähintäänkin vuosikausien riutuminen, jollei sitten totaalinen
tuho. Tilanteessa tarvittaisiin persoonallisuuden avaruutta, mutta
minkäs teet, kun mieli on ahdettu aikaisemmin kuvatun kaavan mukaan
fyysisen ja psyykkisen pihteihin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kaikki on sallittua kunhan vain koskee kulloistakin asiaa.