Sisäinen jäsennys
Kullekin olemuksemme
puolelle kuuluu vain sille ominainen toimintatapa. Fyysistä
puoltamme luonnehtii liike ja konkreettinen toiminta.
Psyykkiselle taas on
ominaista looginen kannanotto ympäristöön. ”Looginen” on
tässä käsitettävä laajemmin kuin vain logiikan käytöksi
ajattelussa; tieteiden lisäksi myös taiteet kuuluvat logiikan
piiriin. Esmes musiikissa tämä on helppo ymmärtää kun oivaltaa
sen sisäisen logiikan. Asian ymmärtää kun yrittää esim. päättää
kappaleen tai vain jonkin sen lauseen, muuhun sointuun tai
säveleeseen kuin mitä sävellaji määrää.

Kolmikulmainen kaaviomme
kuvaa toivon mukaan sitä, miten mieli on kosketuksissa kolmeen
puoleemme.
Lisävalaistusta asiaan
saa kun sulkee silmänsä ja antaa mielen hetkeksi rauhoittua. Sitä
huomaa, että se on alituisessa liikkeessä, sinne ikäänkuin tulvii
materiaalia eri puolilta. Pinnallisesti katsoen näyttää siltä,
että se on ajattelua, mutta sitähän se ei ole. Kun yrittää
ajatella, huomaa heti että kaikenlaista materiaalia alkaa yleensä
tulvimaan eri tahoilta, juurikin niistä lähteistä mitä Patanjali
Jooga sutrissaan kuvaa. Ja ne voivat olla minkä muotoisia hyvänsä;
mielleyhtymiä, rakastumisia, käsiteltävää asiaa sivuamattomia;
kuultu sävelmäkin voi yhtäkkiä tulvahtaa mieleen jne.
Voi myös sattua että
hammassärky yllättää, jolloin se täyttää mielen syrjäyttäen
voimakkuudesta riippuen kaiken muun. Eikä ole kyse säryn
ajattelemisesta, vaan se todella tulee mieleen suoraa sieltä missä
se on, hammashermosta!
Mieleen siis tulvahtelee
kaikenlaisia asioita.
Tässä valossa mikä
hyvänsä mielipide, myöskin uskonnollinen mielipide, on vain
mielipide. Se on psyykkistä tietä pakattu aivojemme fyysisiin
lokeroihin ja tiettyjen mekanismien välityksellä se sieltä on
noudettavissa täyttämään mielen.
Se on sitä uskoa minkä
Paavali sanoi tulevan kuulemisesta.
Paavalin esimies Jeesus
oli kuitenkin puhunut toisenlaisesta uskosta. Eikä vain puhunut,
vaan näyttänyt, mitä se käytännössä on:
Matteus 8:8
"8 Mutta
sadanpäämies vastasi ja sanoi: "Herra, en minä ole sen
arvoinen, että tulisit minun kattoni alle; vaan sano ainoastaan
sana, niin minun palvelijani paranee. 9 Sillä
minä itsekin olen toisen vallan alainen, ja minulla on sotamiehiä
käskyni alaisina, ja minä sanon tälle: 'Mene', ja hän menee, ja
toiselle: 'Tule', ja hän tulee, ja palvelijalleni: 'Tee tämä', ja
hän tekee." 10 Tämän
kuultuaan Jeesus ihmetteli ja sanoi niille, jotka häntä seurasivat:
"Totisesti minä sanon teille: en ole kenelläkään Israelissa
löytänyt näin suurta uskoa.”
Ei tässä ollut mitään uskonnollisia mielipiteitä
mistään ristiinnaulituista yms, ei selityksiä siitä miten tämä
tai tuo menneisyyden tapahtuma on ymmärrettävä, vaan siinä
puhuttiin jostain välittömästi koetusta. Se on: yksinkertaisesti
uskosta.
Logiikalla ei ole sisältöä. Se voi ilmetä ainoastaan
kun sille annetaan tehtäväksi ratkaista ongelma. Sen se tekee
parhaiten vapaana kaikista ajatustottumuksista. Mielen ei pidä antaa
sitä hallita, sensijaan se toimii parhaiten yhteistyössä mielen
kanssa.
Myöskään uskolla ei ole sisältöä. Se toimii
parhaiten vapaana, ja sekin voi toimia ainoastaan yhteistyössä
mielen kanssa, mutta mielen ei pidä sitä hallita.
Niin kuitenkin käy,
jos siirrymme pois jeesuslaisesta uskosta paavalilaiseen uskoon, joka
tuputetaan silmien ja varsinkin korvien kautta ihmisen sisimpään.
”Yhteinen
kristillinen usko” onkin vain yleinen kristillinen mielipide.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kaikki on sallittua kunhan vain koskee kulloistakin asiaa.