Täällä on totuttu näkemään elämä
janana, joka alkaa syntymästä ja päättyy kuolemaan.
Tämä tapa nähdä asia saa sen
näyttämään juurikin kaksinapaisena, mutta miten se voisi olla
kaksiulotteinen kun oletusarvo jo edellyttää kolmea!
On totuttu katselemaan sitä
nykyisestä, toisin sanoen siitä pisteestä käsin missä nyt
satumme olemaan, kumpaankin suuntaan. Näin oma nykypisteemme on
joutunut piiloon menneisyys-tulevaisuus-janan taakse. Tähän tapaan:

Vaikka se näyttää janalta, se ei sitä ole,
vaan kyseessä on mitä tyypillisin kolmio.
Onhan nähty, että kolmio rupeaa
näyttämään janalta kun sitä kun sen teräviä kulmia riittävästi
supistetaan. Tässä tapauksessa pikemminkin tylppää kulmaa
riittävästi laajennetaan, sillä se kulma on juuri oman
olemassaolomme nykykohta, joka häipyy niin lähelle kolmion syntymä
– kuolema – janaa, että näyttää miltei sulautuvan siihen.
Näyttää, vaan ei sulaudu, ja väliin jääkin kolmion pinta-ala,
joka on sananmukaisesti niin ahtaalla, että sen tulkitseminen
aiheuttaa meille alituisia ja ylipääsemättömiltä näyttäviä
vaikeuksia.
Nykyhetkestä katsottuna näyttää
siltä, että minä olen liian pieni.
On selvää, että tämä koettu
pienuus on alkanut syntymästämme, mutta kussakin vaiheessa se
koetaan olevana tosiasiana, ja monet aikuiset eivät edes muista
miltä elämä on tuntunut lapsuudessa, joka muistetaan auvoisana,
huolettomana aikana. Psykiatrit tietävät kertoa, että moinen kuva
yleensä muuttuu vähäkään syvällisemmässä terapiassa tuot
pikaa. Ja katsokaapa parkuvia, kaikesta huolissaan olevia,
koulukiusattuja ja koulukiusaavia tenavia; onnellisuuttaanko nämä
käyttäytyvät niin kuin käyttäytyvät !
Tämän tilanteen todellisen luonteen
näkeminen on siis vaikeaa, ja se taas johtuu perspektiivin
ahtaudesta.
Joka tapauksessa ristiriita
nykytilanteen ja päämääränä häämöttävän tilanteen välillä
saa aikaan tuntemuksia, joita minä nimittäisin pääasiassa
häpeäksi.
Toiset meistä ovat kovempia häpeämään
kun taas toisilla ei näytä olevan häpyä lainkaan. Tosiasiassa
pienuuden kokemus vaivaa meitä kaikkia, ja tämä onkin
”markkinarako” johon uskonnot ovat työntynet.
Juutalais-kristillisessä kulttuurissa
tämä tunnetaan nimellä synnintunto,
ja kirjoihin se on pantu Raamatun Vanhan Testamentin ensimmäisessä
kirjassa missä puhutaan syntiin lankeamisesta,
josta seurasi perisynti, mikä
on ymmärrettävä ihmiskunnan kollektiiviseksi ominaisuudeksi.
Tällähän sitten
Uuden Testamentin Paavali, sekä hänen jälkeensä kaikki
kristilliset kirkot herkuttelevat jokaisessa hartaustilaisuudessa,
pitäen huolen siitä että se ei pääse unohtumaan.
On kuitenkin syytä
korostaa, että pienuuden tunne joka on ”synintunnon” pohjavire,
ei ole inhimillinen ominaisuus, vaan se on biologinen ominaisuus,
joka on siis ominaista koko eläinkunnalle ja sen lisäksi tietysti
myös kasvikunnalle !
Luullakseni
ymmärretään mitä tarkoitan kun sanon, että jokainen koivupuu
häpeää koivujen vähäistä määrää ja yrittää korjata
tilannetta tuottamalla vuosittain uskomattoman määrän siemeniä
jotka maahan saatuaan aivan räjähtävät kasvamaan vesoja jotka
häpeävät pienuuttaan ja alkavat siksi hillittömän kasvun joka ei
tunnu loppuvan ikinä...
Mitä siis on
merkillistä siinä, että ihminen myöskin tuntee pienuutta kaikilla
osillaan ja pyrkii kasvamaan yhä suuremmaksi.
- Myös talouskasvu on perustuu tähän, samaan lainalaisuuteen!
Mutta mitä ovat
puheet siitä, että meidät pitäisi pelastaa tai ylipäänsä
voitaisiin pelastaa itse iankaikkisesta häpeästä, perisynnistä?
Sellaista
pelastusta ei ole, koska pienuus kuuluu elämän perusolemukseen.
Tilanne on
kuitenkin kaikkea muuta kuin toivoton. Häpeän herraksi pääsee
kun ymmärtää mitä häpeä perusluonteeltaan on, eikä haihattele
tuhatvuotisten väärien tulkintojen, myyttien, riepoteltavana.
Kysymys on siitä,
että sisäsyntyinen kasvun tarve on opittava suuntaamaan alueelle,
missä on tilaa kasvulle .
Selvältä
näyttää, että talouskasvu on nykyvaiheessaan muodostunut
monellakin tapaa haitalliseksi ja vaaratekijäksi koko
olemassaolollemme.
Yhtä selvältä
näyttää, että kasvun kaikki edellytykset löytyvät hengelliseltä suunnalta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kaikki on sallittua kunhan vain koskee kulloistakin asiaa.