Kaikenlaisia ”kansallissymboleja”
eri maiden asukkaat ovat omineet nimiinsä. Niitä on alkaen
kansalliskukista ja kansallislinnuista kansallis-isompie-eläinten ja
-puiden kautta kansallismaisemaan. Kaikki ne ovat tuulesta temmattuja
koska ne ovat yleismaailmallisia, ja kuuluvat moni-ilmeiseen luontoon
olematta millään tavoin minkään ryhmän erityis- tai
yksityisomaisuutta.
Mutta on yksi poikkeus.
Kansalliseepos niillä kansoilla joilla
sellainen on – ja se on yllättävän monilla – on kiistatta
asianomaisen kansan oma luomus. Siinä mielessä nimittäin, että
ne näyttävät syntyneen kollektiivisena työnä juuri sen kansan
keskuudessa ns. folklorena, kansanperinteenä.
”Kansanperinteellä
tarkoitetaan monenlaisia perinteitä ja kulttuurin muotoja, jotka
liittyvät johonkin etniseen ryhmään. Kansanperinteisiin kuuluu
tarinoita, legendoja, uskomuksia, näkemyksiä, tapoja, käytäntöjä
ja teknologioita”, kertoo Wikipedia.
Kansanperinteeseen luetaan kuuluvaksi
myös kansan muinaiset kultit ja uskonnot.
Näin ymmärrettynä kansanperinteet
ovat syntyneet ammoisina aikoina jolloin kirjoitustaito oli
puutteellista, jos sitä nyt olikaan. Siksi ne ovat säilyneet
etupäässä muistitietona ja suullisena perimänä (on tosin
huomattava, että muita kuin kirjoituksia käytettiin muistin tukena,
niinpä kertominen runomuodossa ja runojen laulaminen
perinnesävelmillä auttoi selvästikin muistissa pysymistä. Niillä
oli viihdearvoa, joten muistajan ei tarvinnut tyrkyttää tietojansa
vaan niitä pyydettiin häneltä).
Asetelmastahan seuraa vääjäämättä,
että jossakin vaiheessa näitä eepoksia alettiin saattaa
kirjalliseen muotoon.
Pohtimatta laajemmin sitä, mikä on
syy, mikä seuraus, voidaan esmes Suomen Kalevalan synnystä havaita,
että, paitsi kirjoitustaidon ilmaantumista, se liittyy toiseenkin
kansallisen historian tärkeään seikkaan, nimittäin
itsenäisyystaisteluun.
Maassa, joka on yli 700 vuotta ollut
vieraiden valtojen johdettavana, ja näistä riippuvainen, ei
välttämättä ole sellaista kansallistunnetta, joka yhdistäisi sen
jäseniä. Ja vaikka jälkeenpäin on maalailtu minkälaista
vapaudentahtoa, lähempi tarkastelu osoittaa, että aktiivinen
pyrkimys itsenäisyyteen oli Suomessa aluksi hyvin pienen piirin
sisäistämä (merkityksellinen seikka, johon palaan vielä, on, että
tämä edusti todistettavasti ruotsinkielistä väestönosaa, joka
kielisyys tietysti juontuu ruotsalaisesta syntyperästä!).
Esmes kauppiaat, liike ja
teollisuusmiehet, kävivät tuottoisaa kauppaa Venäjän suuntaan
eivätkä suinkaan olleet valmiita antamaan itsenäisyyshaihattelujen
sitä häiritä. (Kommunismin kortti on vedetty esiin paljon
myöhemmin, silloin kun tapahtumat olivat tapahtuneet ja niiden
historiaa alettiin kitjoittaa.
Mutta aktivistiporukka tarvitsi
silloin, toimintansa alkuvaiheessa, maalle ja, ennen kaikkea kansalle
yhteisen loistavan historian, sellainen on omiaan yhdistämään.
Tähän tarpeeseen syntyikin Runebergin
Vänrikki Stålin tarinat, sekä juuri kansalliseepos Kalevala.
Havainnollistaakseni asetelmaa olen
valinnut tähän pientä jääkäriryhmää esittävän ”perhekuvan”
edustamaan itsenäisyyteen pyrkiviä aktivisteja. Heillä oli
Kalevala Lönnrotin kautta käytettävissä, mutta ei ollenkaan siten
kuin Lönnrot sen oli kirjoittanut, vain hän tunsi sen ”kantapään
kautta”, vaan romanttisena, kaukana menneisyyden kulta-ajassa
tapahtuneena esihistoriana, joka kuitenkin pyrittiin esittämään
meidän omana historiana.
Jos joku syyttää minua runoilusta,
maalailusta tms. ylitulkinnasta, niin totean vain, että tuossakin
itseään Väinömöistä esittävässä kuvassa näkyy melkeinpä
taivaallisia olentoja, samaan tapaan kuin Michelangelon Aatamin
luomisessa. Mitään Kalevalaa realistisesti kuvaavaa otosta ei
kertakaikkiaan löytynyt.
Ja kuinkas muuten voisi ollakaan, itse
kertomus, siis varsinainen eepos, on jo liuottanut kaiken realismin
tiehensä; Väinämöinen ui päiväkausia meressä, Lintu nostaa
hänet sieltä silkkaa kiitollisuuttaan, Väinömöinen käy
Vipusessa (ei siis Vipusen luona vaan hänen sisällään), Ilmarinen
takoo Sampo-nimisen yleiskoneen josta kukaan ei tiedä mikä se oli
mutta sen tietävät kaikki että se oli hyvä jne...
Ja tämän oli määrä olla
Suomalaisten muinaishistoriaa!
Saman tapainen uuden historian
”luominen” tapahtui lyhyessä ajassa silloin kuin piti äkkiä
saada yteenkuuluvuuden henki perustettuun armeijaan oloissa, joissa
sanoisko upseeriston ja rivimiehistön välillä oli jonkinmoinen
ideologinen kuilu. Vänrikki Stålin tarinat eivät siihen aivan
riittäneet, niinpä maalattiin sankaritarinoita suomalaisista
sotilaista Turkin sodassa...
”Tuhannenpa verran poikia lähti
Helsingin satamasta ja masta...” ”Musiikki se pelasi ku Suomen
poijat marssi Gornyi Dubnjakin valleilla...” jne. Myös
”30-vuotisen sodan henkeä nostatettiin uudelleen marsseineen ja
hakkapeliittoineen. ”Hakkapeliitta lienee todellisuudessa ollut
virolaisten sotilaiden nimitys, siitä todisteena on että ”hakka
peal” on vieläkin aloittamista tarkoittava sanonta vironkielessä,
sensijaan on vaikeaa kuvitella että suomalaiset olisivat kuunaan
keksineet moista omaksi sotahuudokseen!
Mutta lähempi tarkastelu osoittaa että
kansallishengen nostattamista palvelevassa mytologiassa juuri tuollaiset epätarkkuudet ovatkin enemmän sääntö kuin poikkeus.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kaikki on sallittua kunhan vain koskee kulloistakin asiaa.