”Elämässä on niin vähän
kaavoja, että tunnistan sellaisen heti kun vain kulmakin jossain
vilahtaa”.
Suunnilleen näin pani Agatha Christie erään
vanhan rouvan sanomaan viimeiseksi jääneessä romaanissaan.
Toden totta, tämä toteamus tunnetaan
myöskin muodossa ”historia toistaa itseään”. Ja tunnetaan se
myöskin muodossa ”niinkuin on ylhäällä, niin on myös alhaalla”
(Hermes Trismegistos).
Asian ydin on siinä, että kaava
toistuu. Ja mitä tulee kaavan tunnistamiseen kahdessa tai useammassa
tapahtumassa, ei ole merkitystä sillä, mikä niistä on tapahtunut
ensimmäisenä (tod. näk. Sellaista ei olekaan).
Onhan esmes tietokone kaikkine
hardeineen ja softineen osoittautunut erinomaiseksi ihmisen
sielullisten toimintojen havainnollistajaksi. Kenelläkään ei ole
epäselvyyttä siitä kumpi on ollut ennen toista.
Niin tärkeä kuin Kalevalan funktio
suomalaisille saattaakin olla, ei sillä ole suurta
maailmanhistoriallista merkitystä.
Samaa ei voi sanoa eräästä toisesta
kansalliseepoksesta.
Kristinuskon taustalta löytyy lähes
1:1 samanlainen kuvio mikä liittyy Suomen itsenäisyyteen ja
Kalevalaan.
Näin sen esittää janalla tohtori
Outi Lehtipuu eräässä yliopistollisessa tutkimuksessa:
Tässä tulee esiin dualistisen
tarkastelutavan puute: prosessi saadaan näyttämään
saumattomalta jatkumolta. Tästä on hyvä Jukka Norvannon jatkaa
selittelyään Raamattu kannesta kanteen – ohjelmassa Radio Deissä
toteamalla, miten rikasta onkaan Raamatun kieli kun se näin
kahdella, jopa kolmella tavalla kertoo asiat, jotta ihmisen olisi
helpompi ymmärtää.
Tosiasiassa kyse ei ole saumattomasta
jatkumosta, vaan jatkumosta, jossa on selvääkin selvempi sauma,
tarkemmin sanottuna kulma. Tämä kolmio kuvaa paremmin asiaa
sellaisena kuin se todellisuudessa on:
Seurakunta näkee edessään (ja
huomatkaa kenen kautta!) lähes taivaallisia, jokatapauksessa
myyttisiä tilanteita ja tapahtumia, joista kerrotaan Raamatussa.
Mutta mutta..
Tosiasia on,
että kaikki sellaiset jäljet joita voidaan pitää tiedon jatkumon
kannalta luotettavina, päätyvät tuohon ns. pakkosiirtolaisuuden
aikaan, joka Lehtipuun janalla on vain piste muiden joukossa. Siitä
ajallisesti taaksepäin mentäessä onkin historia saman tapaista
kuin Kalevalan historia. Tässä kuva:

Raamatun
vanhan testamentin kertomuksia voidaan jollain tavalla dokumentoida
tuohon pakkosiirtolaisuuteen, eksiiliin,
saakka, mutta materiaali, mitä on käytetty sitä vanhempien
kertomusten sepittelyssä, on suurimmaksi osaksi muistitietoa,
suullista perimää, sekä pieneltä osin joitakin dokumenttien
katkelmia. Tämähän selviää tri Lehtipuun janastakin, mutta siinä
se näyttää vain pisteeltä pisteiden joukossa. Itse asia on
kuitenkin niin tähdellinen, että sitä pitää alleviivata.
Se mitä kirjoittaja ei ole itse nähnyt on sepitettä ja sillä siisti. Vain Jehovan todistajat pitävät enää kiinni siitä että Mooseksen kirja olisi Mooseksen kirjoittama, sama koskee muita ennen pre-eksiilisestä ajasta kertovia kirjoja joilla on henkilöön viittaavat nimet.
Kuten Kalevalan
synnyssä, on tässäkin oleellisin seikka se, mihin tarpeeseen tuo
Babyloniassa tapahtunut toimitustyö vastasi.
Ja olothan olivat tällaiset:
Osa
israelilaisista oli siirretty väkisin Babylonian ydinosaan. Tämä
osa oli nimenomaan sivistyneistö. Se merkitsi, että se oli luku- ja
kirjoitustaitoista. Lisäksi sillä oli eräs ominaisuus, joka oli myös myöhäsyntyisillä suomalaisilla aktivisteilla: sillä oli voimakas tarve ”leimautua pois” valtakulttuurista, joka oli babylonialainen.
Suomessahan tuon
homman hoiti, niinikään sivistynyt, ruotsinkielinen vähemmistö,
joka tunsi tarvetta leimautua pois venäläisistä...
”Tavallinen”
kansa yleensä viis veisaa tuollaisista seikoista vaan yrittää
parhaansa mukaan sulautua ympäristöön, kuten historia on osoittanut,
ja kuten parasta onkin!
Tässä
tapauksessa tavallinen kansa jatkoi asumistaan ja askaroimistaan
omilla asuinsijoillaan ja palveli, kuten oli kautta aikain tehnyt,
niitä jumalia joita ympäristöllä oli tarjota...
Vasta myöhemmin
saapuivat Esra ja Nehemia kertomaan heille, miten pitää uskoa ja
minkä takia.
Hyvin kansa sitten
näiden opetukset omaksuikin.
Seurakuntamme
kannalta tässä on surkuhupaisaa, että kaikki ne perusasiat,
joihinka ”uskon” on määrä perustua, näyttää sepitetyn vasta pakkosiirtolaisuudessa.
Siis: Ei ole ollut
mitään maailman luomista, ei ole ollut mitään syntiinlankeemusta,
nooan arkkia, eikä maan uudelleenasuttamista.
Aabraham (tai joku
muu) on varmasti tullut nykyisen Palestiinan seudulle, mutta niinhän
vaeltavilla beduiineilla oli tuohon aikaan tapana.Arkeologia osoittaa, että siellä on palvottu milloin mitäkin jumaluutta, ja aivan normaalissa sovussa ja vuorovaikutuksessa ympäristön kanssa, Jahve-uskonnon olematta millään tavalla poikkeuksellinen.
Egyptissäkin on
varmasti joku poppoo käynyt ja sieltä karannut ja vaeltanut
vuosikausia erämaassa, sellainenkin saattoi olla tuohon aikaan yleistä, koska orjuuttaminen oli yleisin tapa organisoida työntekoa.
Ihmeillä on kuitenkin aina se ominaisuus, että ne kaikki ovat tapahtuneet joko kulman takana tai kaukana menneisyydessä.
Jopa ”kuningas”
Davidin hist. eksistenssi on niin hatarissa kantimissa arkeologian
kannalta, että minä pitäisin sitäkin enemmän sepitteenä kuin
totena.
Sanalla sanoen,
ennen pakkosiirtolaisuutta ei ole yhtä ainutta sitovasti todistettua
tapahtumaa.
Sepitteellisiin kirjoituksiin siis nojataan tämän päivän kirkoissa.
Sepitteellisiin kirjoituksiin nojasi Paavali vääntäessään rautalangasta kuvaa Mooseksesta nostamassa käärmettä erämaassa.
Ja sepitteisiin nojasi itse Jeesus joka kerta perustellessaan tapahtumia sillä että "kirjoitettu on"...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kaikki on sallittua kunhan vain koskee kulloistakin asiaa.